Stödinsatser

Samling av föreningslivets och civilsamhällets stödinsatser i Coronatider.
Kan ni erbjuda hjälp? Scrolla ner och fyll i formuläret, lägger vi till er i listan.

Kontaktservice

Erbjuder ledsagning till och från vanlig sjukvård, tandvård eller andra viktiga ärende samt erbjuder kontaktsamtal, stöd via telefon.

För äldre och funktionsnedsatta.

Liliana Cortes
liliana.cortes@karlskoga.se

Lisa

Den här hemsidan vill visa på vilken hjälp som finns att få i Karlskoga och Degerfors. Det kan handla om rådgivning eller samtalsstöd. Kanske har du blivit utsatt för ett brott eller blivit diskriminerad. Kanske mår du inte så bra, fysiskt eller psykiskt. Det finns olika organisationer i Karlskoga och Degerfors som kan erbjuda hjälp för den som behöver. Här finner du information till vart du kan vända dig.

Sofia Tungfelt
sofia.tungfelt@mockelnforeningarna.net

Migrationsgruppen Karlskoga

På grund av att vi i Migrationsgruppen tillhör riskgruppen har vi sedan två veckor tillbaka ställt in vår “mottagning” på onsdagar i Baptistkyrkan. Vi försöker att svara i telefon och hjälpa till så gott det går!

Få rådgivning gällande Migrationsverket, Skatteverket, Försäkringskassan och andra myndigheter.
Prata med våra volontärer Eva och Boo.

Tillgång till tolkar finns på arabiska, dari, persiska, somaliska, tigrinska och amhariska.

Boo Thuvander
boo.thuvander@telia.com
lindback.eva@gmail.com

Tjejjouren Cilla

Vi erbjuder inga extra insatser kring just Corona, men vi fortsätter med vår verksamhet. Vi tar emot kvinnor och barn som behöver skyddat boende (om de är friska eftersom boendet är kollektivt, vid symptom är det socialtjänstens ansvar att hitta en plats). Vi erbjuder stödsamtal via telefon, och vid akuta fall tar vi emot i våra lokaler. Vi planerar även att prova på att erbjuda stöd via chatt för kvinnor, via tjejjourens chattverktyg, under nästa vecka. Vår oro är att många kvinnor inte tar sig ifrån våldet nu, utan får ännu svårare än vanligt att lämna… och att det kommer bli mer senare, precis som vi märker att det blir efter semestrar och högtider.

Tjejjouren erbjuder stöd via chatt och mail för oroliga yngre tjejer när skolorna är stängda. Även det en stor oro för oss då hemmet är en brottsplats för många.

Cecilia Heikkinen
tjejjourencilla@roks.se

Kan ni erbjuda stödinsatser?

JaNej

Hemsidesadress:

Kontaktperson:

Kontaktuppgifter:

Jag har läst och godkänner att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Möckelnföreningarnas integritetspolicy.

Jag vill få Möckelnföreningrnas nyhetsbrev