Nominerade till Föreningslivets Eldsjäl 2021

Vinnare 2021:

Anders Ajjan Johansson, Karlskoga Friidrott, RIK Karlskoga, BIK Karlskoga

Nominering: Ajjan är engagerad för så många barn, ungdomar och vuxna genom sitt otroliga arbete i flera olika föreningar och privat. Huvudföreningen var från början Karlskoga Friidrott men har under årens gång vuxit till att det känns som att han hjälper alla. Friidrotten, Karlskogas para-friidrottare, svenska landslaget i parafriidrott, RIK Karlskoga, BIK Karlskoga, Karlskoga IK, elever som går på Idrottsgymnasiet och andra som har slutat med sin idrott eller som är skadade men som ändå vill hålla igång – Ajjan hjälper alla!Jag förstår inte hur han har tid och ork med allt då han dessutom jobbar skift på Cambrex i Karlskoga. Ajjan orkar för han brinner för att se människor prestera, utvecklas och må bra. Han är en otroligt genomsnäll person som alltid har nära till skratt och skämt, han bjuder på sig själv och har en förmåga att få andra på bra humör. Utöver det som tidigare nämnts besitter han såklart även stor kunskap inom idrott, rehab och kost som han delar med sig av på ett lättsamt sätt till (framförallt) Karlskogas barn, ungdomar och vuxna.Ajjan är så värd det här priset för att han aldrig förväntar sig något extra för arbetet han utför i de olika föreningarna – han gör det för barnen/ungdomarna/vuxna!

Nominerad av: Elin Andersson

Samtliga nominerade 2021 – Stort tack alla Eldsjälar för ert fina arbete!

Anja Weidt, Villingen andelsjordbruk och Karlskoga trädgårdsförening

Nominering: Anja arbetar med otrolig energi och entusiasm tillsammans med matlaget AKKA, kvinnor i olika åldrar från olika länder. Hon inkluderar deras kunskap med sin egen för att arbeta i kök och för att bl a ta tillvara närodlad frukt och grönsaker på ett ekologiskt sätt utan tillsatser. Genom sitt engagemang ger hon praktisk övning i svenska språket, till svensk matlagningskultur samtidigt som den blir mångkulturell. Fantastiska Anja!

Nominerad av: Kerstin Birkenflo Lilja

Birgitta Chrunak, Tehuset i Karlskoga/Föreningen Khatoon

Nominering:Birgitta Chrunak började i september 2021 som lärare på Tehuset för att i december byta till tjänsten som föreståndare. Tehuset arbetar med integration under sociala former och hade i december 16 inskrivna kvinnor. Lektioner i svenska och språkträning samt omvärldskunskap, samhällskunskap och hälsokunskap är viktiga delar av verksamheten. Allt som görs är på svenska och personalen, med Brigitta Chrunak som drivande, uppmanar alltid kvinnorna att försöka prata svenska. Flera av kvinnorna kommer från en kollektivistisk struktur och därför är det viktigt att jobba för att alla ska bli självständiga och få ett tryggt självförtroende och att kunna det svenska språket är en viktig del i det arbetet.Förutom lektionerna i ovan nämnda ämnen, som sker i samarbete med studieförbundet Bilda, tränar deltagarna två gånger i veckan och träningen sker i samband med Studiefrämjandet. Den sistnämnda studiecirkeln, som är en av sammanlagt nio studiecirklar går under namnet Dans och hälsa.Birgitta är i sanning en eldsjäl som kanske inte alltid är den som syns och hörs mest, men som är ovärderlig för Tehusets verksamhet och för de kvinnor som finns där.Birgitta nomineras av Helena Frisk ledamot av föreningen Khatoon. Det bör nämnas att Khatoon är den kurdiska benämningen på en fri och självständig kvinna med värdighet som också är målet för Tehusets verksamhet.

Nominerad av: Helena Frisk

Cecilia Heikkinen, Kvinnojouren Maggan

Nominering:Jag vill nominera Cecilia Heikkinen till årets Eldsjäl. Hon gör ett fantastiskt arbete i Kvinnojouren Maggan. Hon lägger verkligen ner hela sin själ i detta arbete. Hon är en passande kandidat att bli 2022 års Eldsjäl tycker jag.

Nominerad av: Christina Sjöberg

Christian Karlsson, RIK Karlskoga, BIK Karlskoga, Degerfors IF

Nominering: Jag vill nominera Christian för han gör så otroligt mycket för idrotten i Karlskoga I så många många år bl.a. materialare i RIL Karlskoga +att han hjälper till runt deras div 3 lag som allt i allo vid matcher + att han jobbar helt ideellt som publikvärd både på BIK Karlskoga och Degerfors allsvenskan – utan såna fantastiska personer som Christian stannar idrottssverige

Nominerad av: Sören Jönsson

Gustav Tavander, Bofors Tennisklubb

Nominering:Gustav är förebilden av en ung ledare som engagerar sig för alla tenniselever så de känner sig sedda och utvecklas. Positivt ledande på ett lekfullt sätt får han gruppen med sig som tycker det är så roligt!

Nominerad av: Susanne Hansson

Johanna Hedström Karlsson, Lonnhyttan/Granbergsdas friskola

Nominering: Johanna avslutar nu sitt sista år som ordförande i vår förening. Hennes insats har varit formidabel! Antalet år av engagemang och fritid som hon lagt på att föra vårt företag med sina verksamheter in i en hållbar och ekonomiskt säkrad framtid i en tid då familjemedverkan är på nedgång. Tack för din insats för vår förening, våra barn och vår personal!

Nominerad av: Suzy Jensen

Karin Varg, Granbergsdals byalag

Nominering: Karin är en helt fantastisk eldsjäl i Granbergsdal. Ser till alla, speciellt barnen. Är många ungdomar och vuxna som jag vet tackat Karin för all stöttning hon gett genom åren. Hur hon jobbar för Hyttans överlevnad, att erbjuda gammal som ung en oas att besöka varje sommar. Att ge besökarna ett minne av vår svenska historia, traditioner och hantverk som faktiskt börjar försvinna hos våra senare generationer.Karin ser den lilla människan, hon kan tyckas kantig och hård men vilket hjärta den kvinnan har. Vet att detta med nomineringar och tilldelas ett pris för något man gör inte är Karins grej, men jag tycker att hon ska få lite uppskattning för av allt jobb hon gör och allt hon ger. För henne är det självklart att hjälpa och finnas till för andra när man kan.Så min nominering till 2021 eldsjäl är Karin Varg.

Kim Karlsson, Studiefrämjandet

Nominering: Jag vill nominera Kim Karlsson på Studiefrämjandet då hon, trots Corona, lyckades hålla ihop en stor grupp med utrikesfödda kvinnor och aktivera dom. Dessa kvinnor har haft fysisk och psykisk hälsa hos Studiefrämjandet, men 2020 när Coronan slog till som hårdast ställdes all inomhus aktivitet in. Kim startade då odling med dessa kvinnor så dom kunde fortsätta utomhus istället. Kim har lärt kvinnorna att odla med allt vad detta innebär. Odlingslotten dom fick va övergiven sen flera år tillbaka så kvinnorna fick börja med att riva och lära sig sortera plast, trä, kompost mm. Sen visade Kim att material inte behöver kosta pengar så allt material, möbler mm är återvunnit (sånt som andra skulle kasta). Dessa kvinnor pratade 5 olika språk, men på Studiefrämjandets studiecirklar pratades det bara svenska, vilket resulterade i att kvinnorna utvecklade det svenska språket samtidigt. Deltagarna fick dela på olika odlingsbäddar och lära sig att samarbeta, dels i liten grupp (de som hade en bädd tsm) samt i stor grupp då alla va tvungna att samarbeta när det gällde vattning, ogräsrensning mm, då detta va tvunget att skötas varje dag och inte bara de 2 ggr/vecka som studiecirkeln va. När hösten kom och odlingen stängdes så har Studiefrämjandet fortfarande studiecirklar med kvinnorna, inomhus, i svenska samt psykisk & fysisk hälsa

Nominerad av: Veronika Karlsson

Liliana Cortes, Kontaktservice

Med en kraft och inspirerande problemlösningsförmåga står Liliana stadigt i sin uppfattning att inget är omöjligt och att vi alla kan göra en skillnad i någon annans liv. Hon guidar på ett kunnigt sätt andra in i att kunna hjälpa till och ger volontärer en god trygghet att göra skillnad. Att hon ser möjligheter och vågar tänka nytt gör henne till en rolig och stimulerande arbetskamrat som får saker att hända. Jag anser att Liliana bidrar till ett bättre och varmare Karlskoga och är en verklig eldsjäl.

Nominerad av: Linda Björnberg

Mats Karlsson, Bofors Luftvärnsförening

Mats utför många fina arbetsinsatser i det dolda inom Bofors Luftvärnsföreningen.Mats gör stora arbetsinsatser vid Tuggenområdet och Mumblingshammaren med röjning av sly, gräsklippning och mycket uppskattade guidningar.Mats dokumenterar/digitaliserar Boforshistoria genom fotografering av gamla ritningar på rulle, tuschade på väv, från början av 1900-talet.Mats har stor kunskap av Karlskoga och Bofors historia som han delar med sig av genom föredrag, Facebook och enskilda samtal till alla intresserade.Mats ställer upp för att genomföra vår- och höstresa genom att detaljplanera väg och restider samt sedan säkert framföra bussen utan ersättning.Mats förtjänar verkligen att kallas eldsjäl i dess rätta bemärkelse.

Nominerad av: Styrelsen Bofors lufvärnsförening

Monica Näsman, Nora-Karlskoga Järnvägsklubb NKJK

Monica är en riktig klippa att stödja sig mot när man behöver hjälp med olika frågor som har  både med våran förening och kommunen att göra.Hon är våran sekreterare och stort stöd till mig som ordförande och att hålla koll på saker som berör våran förening.

Nominerad av: Anders Nygren

Pierre Barsoma, Degerfors centrumutveckling

Jag vill nominera Pierre Barsoma i Degerfors centrumutveckling. Han lyfter hela Degerfors med sina evenemang. Han har en kämparglöd och brinner för Degerfors! Jag bor också i Degerfors och har barn här. Att se hur han kämpar för våran skull är helt magiskt. Han behöver belönas för sitt arbete. Och framförallt det han gör varje julafton. När han delar ut julklappar till de hemlösa. Han har ett hjärta av guld!

Nominerad av: Anonym

Sofia Tungfelt, Möckelnföreningarna, Villingen Andelsjordbruk, Karlskoga Sportklubb

Sofia är sinnebilden av eldsjäl och lyckas alltid dra igång positiva händelser och utvecklingar.När hennes son skulle börja bollek saknades ledare vilket hon självklart blev. Detta ledde till att hon blev ordförande i KSK och skakade nytt liv i föreningen och tillsammans med andra i klubben startades bland annat grupper för barn med funktionshinder och för de som är lite “äldre” och inte orkar med fullt tempo. Dessutom fick hon fart på fler lag.Hon blev intresserad av odling vilket ledde till att hon kom med i styrelsen på odlarförening och startade Villingen Andelsjordbruk tillsammans med 2 vänner.Hennes förmåga att entusiasmera och engagera ledde också till att hon fick jobbet som verksamhetsledare för Möckelnföreningarna och med hennes smittande energi så är hon säkerligen en stor del i ert blomstrande och prisbelönta föreningsliv.

Nominerad av: Åsa Lennartsson

Stefan Nylén, Gamla Brukspojkarnas Klubb

Nominering:  Stefan lägger ned mycket arbete för att lyfta fram Bofors Industri museums betydelse i utvecklingen av industrihistorien i Karlskoga

Stina Lindbäck Ohlsson, Kvinnoföreningen mot våld i Karlskoga/Degerfors

Nominering: Stina har varit engagerad i kvinnojouren sedan föreningen startade för 39 år sedan. Hon har haft många poster genom åren så som ordförande, valberedning, kassör och självklart jourkvinna. Stina är idag aktiv som kassör och jourkvinna och är en av de som sett till att vårt nya hus blivit verklighet. Hon har stor kunskap om föreningsverksamhet och har alltid ett gott råd när det behövs.

Nominerad av: Cecilia Heikkinen

Tidigare vinnare:

Vinnare 2020: Anneli Lyckeborn – Vårat gäng

Motivering: Föreningen Vårat gäng startades1965 för ungdomar med funktionsvariationer och har idag ett 80-tal medlemmar. Under 43 år har Anneli varje onsdagskväll under vår- och höstterminerna arrangerat träffar för föreningens medlemmar Anneli har planerat och förberett träffarna, handlat, bokat lokal och gäster.
Med gott stöd av en grupp lojala medhjälpare har hon genomfört träffarna, och avslutat kvällarna med städning och iordningställande av lokalen.
Träffarna är mycket uppskattade, och i dessa pandemitider oerhört saknade, av ungdomarna, oavsett om det är besök hos andra föreningar eller dans och fika hemma i lokalen.
Genom sina enträgna och självuppoffrande insatser under drygt fyra årtionden lever Anneli Lyckeborn gott och väl upp till alla de stipulerade kraven.
En Föreningslivets eldsjäl i ordets rätta och allra finaste bemärkelse!

Vinnare 2019: Daniel Lindqvist, Karlskoga Bats

Motivering: Vinnaren har ett otroligt engagemang i Karlskoga Bats ungdomsverksamhet, är en fantastisk ledare och coach som lägger åtskilliga timmar varje vecka på att utveckla barn och ungdomar, inte bara inom sin sport utan även som individer. Vinnaren har förmågan att plocka fram det bästa hos barnen och ungdomarna, får dem att känna sig sedda, duktiga och får dem att utmana sig utifrån sin egen nivå.  Dessutom skapar vinnaren en trygg miljö där alla är välkomna att spela, delta i läger, cupspel och matcher oberoende av träningsinsats, ålder eller talang. Många har verkligen hittat sin väg till en aktiv fritid får på så vis minnen för livet.  Karlskoga behöver fler som dig Daniel!

Jag vill få Möckelnföreningrnas nyhetsbrev