Närodlat och loppis

Välkommen till Närodlat och Loppis vid Kedjeåsgården söndagen den 6 september klockan 13-16

Vi har försäljning av:

• Potatis
  • Honung
  • Sylt och marmelad
  • Svamp och bär
  • Rökt regnbågslax
  • m. m.

samt servering och loppis.

Du som vill sälja dina produkter är välkommen att kontakta Siw på telefon 070 523 4878

P.g.a. coronan sker alla aktiviteter, inklusive serveringen, utomhus.

VÄLKOMMEN

Höstens aktiviteter

Coronapandemin ställer fortfarande till problem för byalaget. Några av de planerade sensommar/höstaktiviterna har därför ställts in. Motordagen den 23 augusti och Närproducerat den 6 september kommer dock att genomföras om än i något ändrad form

• 23 augusti – Tema Motordag kommer att genomföras med vissa restriktioner.
  • 3 september – Jaktkväll – Inställd.
  • 6 september – Närproducerat kommer att genomföras med vissa restriktioner.
  • 8 september – Dagledigträff – Inställd.
  • 21 september – Yogan startar som planerat.
  • 24 oktober – Höstfest – Inställd.
  • Kulturarrangemang tillsammans med Teater Nolby – Datum ej fastställt.
  • Besök i naturreservatet Trösälven – Datum ej fastställt.

Motordagen

Söndagen den 23 augusti genomförde vi den traditionella motordagen. På grund av corona var det det första arrangemanget på länge som vi har kunnat genomföra vid Kedjeåsgården. Arrangemanget var dock lite annorlunda mot tidigare år. Alla aktiviteter, inklusive servering, ägde rum utomhus. Vädret var hyfsat och folk såg ut att trivas.
Många motorfordon var på plats och ”best in show” blev den gamla brandbilen ägd av Anders Netterkvist.
På andra plats kom bil nummer 2 (märke och ägare okänd) och på tredje plats kom bil nummer 15 (ägare Göran Ekendahl och märke okänt).

GRATTIS!

Utskick av Nytt från Nolsokna

Som ni kanske lagt märke till så har PostNord höjt brevportot. Det kostar nu 11 kronor att skicka ut vår tidskrift med posten, något som vi gör till de som inte bor här uppe i Nolsokna.
Vill ni hjälpa oss att spara pengar genom att ta emot tidskriften på mail istället för att få en fysisk kopia skulle vi vara mycket tacksamma. Även du som bor här i trakten kan få tidskriften på mail om du så önskar.
För att denna förändring skall fungera ber vi de som vill bli mailade att skicka in namn och mailadress till någon av nedanstående:

• Sören Frisk – sorenfrisk.kga@gmail.com
  • Siw Philipsson – esphojden241@telia.com

Tack på förhand!

Nytt från Nolsokna

På grund av att mycket av verksamheten är inställd har vi beslutat att skjuta på utgivningen av Nytt från Nolsokna.
Vi planerar att ge ut nummer 2 av årets tidskrift i slutet av året.

Vindskyddet i Lokadalen

Länsstyrelsen har röjt runt den stora nedfallna granen och lagat vedskjulet vid vårt vindskydd i Lokadalen. Byalaget har städat bort grenarna som blev kvar efter granen, klippt gräset och röjt utsikten mot Trösälven.
Håkan Philipsson snickrat till nya bänkar och lagt in sittunderlägg i vindskyddet.
Har ni inte varit där är det dags för ett besök.

Almanacka 2021

Även om det är tidigt är det dags att börja tänka på fotografier för vår almanack 2021.
Temat är djur och natur från Nolsokna men vi har också tänkt försöka få med lite fotografier på lite olika verksamheter som finns i bygden, både yrkesverksamheter och mera privata och hobbybetonade aktiviteter.
Bilderna MÅSTE vara i liggande format och SKALL ha lokal anknytning. Tänk på att när du fotar någon verksamhet och har med personer på bilden måste du ha TILLSTÅND att publicera den i vår almanacka.

Så fram med kameran och ge dig ut och fotografera.

Skicka bidragen till Torbjörn Hedfeldt
toto.hedfeldt@telia.com

Påminnelse – Medlemsavgift 2020 och fiskekortsavgift

Vi påminner de som ännu inte betalt sin medlemsavgiften och fiskekortsavgiften för 2020.

• Medlemsavgiften är 200:- för familj och 100:- enskild medlem.
  • Fiskekortsavgiften för årskort är 100:- och kan endast kan lösas av byalagets medlemmar.

Notera att inga fiskekort skickas ut. Istället har byalagets fisketillsyningsmän uppdaterade listor på de som betalat fiskekort. Fiskekorten gäller för både Immen och Trettjärn.

Vill Du ge en gåva till byalagets verksamhet så tas den tacksamt emot.
Betalningen kan göras via bg 460  – 1647 eller swish 123 34 45 707 (medlemsavgift och årskort fiske) och swish 123 33 52 036 (dagkort fiske).

Glöm inte att skriva ditt namn och vad betalningen gäller.

Vår webbadress

Som ni kanske märkt går det inte att nå vår hemsida på adressen nolsokna.se. För tillfället har vi inte tillgång till den adressen.
För att nå hemsidan skall du istället logga in på adressen  https://www.mockelnforeningarna.se/nolsoknabyalag/

Vi jobbar med att åter kunna använda den gamla adressen men tills vi lyckats med detta måste ni använda adressen ovan.
Den går ju att lägga in i er dator/mobil som en genväg och då behöver ni inte fundera.