Motordag och loppis

Söndagen den 25 augusti klockan 14.00 är det dags för en motordag vid Kedjeåsgården.
Förutom allehanda motordrivna manicker är det loppis inne i Kedjeåsgården där det också finns servering för de som så önskar.

VÄLKOMMEN!

Livbojar

Nu finns det livbojar uppsatta vid ”våra” två sjöar.

• Immen
    • vid vindskyddet (Barkplan) i norra änden av sjön.
    • vid båtiläggningsplatsen i södra änden av sjön.
  • Trättjärn
    • vid grillplatsen i norra änden av sjön.

Yoga

Nu har vi slutat med yogan för i vår. Måndagen den 25 mars var sista tillfället.
Yogan startar igen till hösten, någon gång i september.

Optisk fiber i Nolsokna

Efter artikeln av Helena Lundberg i Karlskoga Tidningen/Kuriren den 4 december 2018 börjar det nu röra på sig när det gäller optisk fiber etapp II i Nolsokna. Det finns två möjliga operatörer, Telia och IP Only, som båda har varit ute och försökt värva kunder. Ännu har dock inget konkret hänt. Vad vi kan förstå behöver båda operatörerna hela området för att det skall vara intressant. De som tecknat sig för IP Only har inte kunnat säga upp sitt avtal utan att betala en avgift på 4 900 kronor medan Telia bara har gjort en intresseförfrågan utan något bindande avtal. Av artikeln att döma har nu IP Only ändrat sig och man skall kunna säga upp sin intresseanmälan utan kostnad. Det har också prövats med positivt resultat, se denna kommunikation.
Olle Söderberg och Nina Pont jobbar hårt för att det skall bli ett positivt resultat för de i Nolsokna och norra Karlskoga som ännu inte har optisk fiber. Du kan läsa mera på Facebook i gruppen Fiber till Granbergsdal.

LISA – hitta rätt hjälp i Karlskoga – Degerfors

Enligt Svenska akademiens ordlista kan lisa betyda lindra, mildra eller att göra något mindre svårt. Det kan också betyda att ge lättnad eller det lite ålderdomliga uttrycket bereda vederkvickelse.

Hemsidan vill visa på vilken hjälp som finns att få i Karlskoga och Degerfors. Det kan handla om rådgivning eller samtalsstöd. Kanske har du blivit utsatt för ett brott eller blivit diskriminerad. Kanske mår du inte så bra, fysiskt eller psykiskt. Det finns olika organisationer i Karlskoga och Degerfors som kan erbjuda hjälp för den som behöver. Här finner du information till vart du kan vända dig.

Hemsidan är resultatet av ett samarbete mellan Möckelnföreningarna och Region Örebro. Ta gärna kontakt om du har frågor eller synpunkter!

Det skriver Emil Lundkvist
som tidigare var verksamhetsledare i Möckelnföreningarna

LISA finns som en länk under rubriken BOKMÄRKEN på Nolsoknas hemsida.