Fiskeutflykt för barn & ungdomar

Fiskeutflykt för barn & ungdomar.

Lördagen den 27 juni arrangerar Karlskoga Naturskyddsförening en fiskeutflykt, för barn och ungdomar, till Villingsbergs sportfiskesjöar där vi kommer fiska Regnbåge och Öring. Fiskekort köper ni av oss till reducerat pris, endast 35 kr per barn.

Minst en förälder måste vara med under hela dagen.
Fiskespö finns att låna utan extra kostnad för dom som inte har eget.
Medtag matsäck och kläder efter väder.
Mindre barn bör ha flytväst (har man ingen så kontakta Fritidsbanken, tfn 070-632 92 70, där man kan låna gratis)

Vi träffas kl 09.30 på Sjöviksplan parkering eller kl 10.00 vid Svinsjönstugan.

Anmälan görs, senast den 25 juni, till Slawomir Trzcinski på tfn 073-7775024.

Fiskekortet betalas via Swish till 073-7775024, skriv barnets för- och efternamn som meddelande.

Har du frågor? Tveka inte att ringa eller sms Slawomir så hjälper han dig!

Varmt välkomna!

Våran klassiker, Tio Sjöars Led

Söndag 20 september

Våran klassiker Tio sjöars led

Än en gång bjuder vi tillsammans med Karlskoga kommun in till Tio sjöars led. Alla som vill vara med tar sig till Svinsjöstugan. Därifrån skjutsas allt vandrarna till startplatsen och går sedan i valfri, egen takt leden tillbaka till Svinsjöstugan. Då visar sig startordningens fördelar. Var och en går i sin egen takt och har sitt eget fordon på plats för att åka hem igen. Och här är det plats för alla. De som vill gå i motionstakt och de som vill gå ensamma eller i grupper och titta på det som finns att se efter vägen – och kanske diskutera med sina medvandrare.

Samling Svinsjöstugan kl 09.00

Ansvarig:
Jan Öijen 070 37 485 82

En lite längre cykeltur

Söndag 30 augusti

En lite längre Cykeltur

I år tänker vi oss komplettera våra cykelaktiviteter med en något längre tur. Tre mil, ungefär, snarare någon kilometer mer än mindre. Exakt vart den kommer att gå det bestäms nära inpå utflykten, för det kommer att handla om en hel del grusväg, och då väljer Jan och Slawomir vägar som just då är i bästa möjliga skick. Men landsbygd väster om staden är planen. Att vi vågar oss på en flermilatur har sin grund i – förutom spänstiga medlemmar – också den ökande användningen av elcyklar. Har du en elcykel så blir det här en härlig utflykt, har du möjlighet att låna en för att pröva på – då kan det här vara det perfekta tillfället att testa.

Samling Nobelhallens parkering kl 09.30

Ansvariga:
Jan Öijen 070 37 485 82
Slawomir Trzcinski 073 77 750 24

Kilsta bakgård och Föreningarnas Hus

Torsdag 27 augusti

Kilsta bakgård och Föreningarnas hus

På baksidan av det i många avseenden positivt produktiva Kilsta-området finns en bakgård som döljer en historia som inte i alla delar är vare sig hälsosam, snäll eller laglig. Vi vill få svar på vad som egentligen hänt, hur hotad vår dricksvattenkvalitet är på grund av det och vad som kommer att ske.

Inne på samma område finns också Föreningarnas hus, en grund för det sig snabbt utvecklande Möckelnsföreningarna, föreningarnas – även vår – förening. Vad är det och vad kan det bli? Det skall vi försöka få veta mer om och naturligtvis titta på huset.

Samling, helst med cykel, framför ”Kilsta-porten” kl 18.00

Ansvariga:
Hans Jansson 070 24 550 48
Göran Edel 073 05 379 84

Se Bofors skjutfält med cykel

Lördag 11 juli

Bofors skjutfält med cykel

Den andra nu traditionella cykelutflykten går på Bofors skjutfält. Den brukar genomföras senare på sommaren, men det finns så mycket intressant natur inne på det annars stängda Bofors skjutfält så vår sakkunniga färdledare Terése Riddersand att vi den här gången ska titta på vad som växer lite tidigare på sommaren också. En alltid uppskattad tur i en lite annan säsong.

Samling Ljunggrens Motor kl 09.00

Ansvarig:
Terése Riddersand 072 46 701 08

Nybörjarkurs för fågelskådare, studiecirkel

Onsdag 25 mars kl 19.00
KNF-lokalen Vadaregatan 3

Nybörjarkurs för fågelskådare i studiecirkelform.
Den här nybörjarkursen i fågelskådningar blivit en tradition i KNF:s verksamhet och det är bara trivselfaktorn som gör att man ser så många som går om… Men en viktig del i den trivselfaktorn är att man trivs direkt antingen man är nybörjare eller tillägnat sig tidigare studier och vana. Det är gemensamma utflykter till intressanta fågellokaler, under kunnig ledning, som gör konceptet så uppskattat.

Anmälan ska göras i förväg till Harald.

Ansvariga Harald Riddersand 0724 67 02 14 och Terese Riddersand 0724 67 01 08

Fossilfria pensioner

Torsdag den 23 januari kl 19.00
KNF-lokalen, Vadaregatan 3
FRI ENTRÉ

En kväll för fossilfria pensioner
Denna kväll tar upp hur inkomstpensionen investeras i fossila bränslen utan att pensionsspararna kan påverka det. Naturskyddsföreningen har granskat Första till Fjärde AP-fonderna som investerar våra gemensamma pensionspengar i 89 av de 200 klimatskadligaste bolagen i världen. Totalt handlar det om miljarder svenska pensionskronor som placerats i fossila jättebolag. Om detta och mycket mer berättar Naturskyddsföreningen i en rapport som presenteras en person från SNF:s Rikskanslunder kvällen. Föredraget varvas med diskussion och frågor.
Ansvarig: Barbro Nordenhäll 0706 75 14 34

Sommaren på Sågholmen

Sommaren på Sågholmen.
Sköna och intressanta bilder på blommor och insekter. Marie-Louise Kjellgren och Anders Andersson är två duktiga fotografer med ett mycket aktivt intresse för kombinationen blommor och insekter. Under den här sommaren har de varit i fjärils- och humleträdgården näst intill dagligen. De har gjort ett urval bland sina bilder som vi nu får ta del av.

Entré 50 kronor, där fika ingår.
KNF-Lokalen Vadaregatan 3, klockan 19

Ansvariga Hans Jansson 0702 45 50 48 och Ingrid Norudde 0703 25 78 22

Holkbygge för sportlovslediga

Tisdag den 18 februari kl 10.00
KNF-lokalen Vadaregatan 3.

Holkbygge för sportlovslediga.
Traditionsenligt ordnar vi med holksnickring i vår lokal under sportlovsveckan. Vi iordningställer och tillhandahåller byggsatser för holkar. Barn i vuxnas sällskap är välkomna att göra sin holk och ta med hem. Ta gärna med egen skruvdragare.

Föranmälan behöver vi för att tillverka tillräckligt med byggsatser.
Frivillig avgift på 50 kr, vilket är självkostnadspris för holk-materialet.

Ansvariga: Eleonore Åkerlund 0721 64 22 15, Lars Fridlund 0706 55 64 51 och Jan Öijen 0703 74 85 83.

Miljöförsvarare under attack

Torsdag den 20 februari kl 19.00
KNF-lokalen Vadaregatan 3

Miljöförsvarare under attack
Det vi kallar att kämpa för miljön, i ett svenskt perspektiv, det har på andra håll i världen blivit livsfarligt. Miljökämpar mördas för att de slår larm om grova lagöverträdelser. Naturskyddsföreningens rikskansli har tagit fram ett material för ett interaktivt seminarium. Scenariot bygger på vad många av våra kollegor globalt står inför idag och att vi hamnar i motsvarande situation år 2024. Vi ska också se några korta starka filmer med vittnesmål från miljöaktivister globalt. Vi avslutar kvällen med att diskutera vad deltagarna kan göra för att påverka själva. Kvällen leds av Marja Wolpher från Naturskyddsföreningen.

Ansvarig: Barbro Nordenhäll 0706 75 14 34