Murstensdalen

Vandring i vackra Murstensdalen, som är det näst största och mest vildmarksartade naturreservatet i Örebro län. Det är en tyst och orörd vildmark med djupa raviner, högplatåer med gammal tallskog, stråk av myrar, tjärnar och sjöar. Högsta punkten i området ligger 306 meter över havet, den lägsta cirka 190, men backarna under vandringen är mödan värd. Det finns två markerade leder, 5 km eller 12 km.

Ta med matsäck.

Samling Sjöviksplan kl 09.00.

Ansvarig Therese Riddersand

terese.riddersand@gmail.com

072 46 701 08

Min vän fjällräven

Ingemar Lind är sedan många år en lika efterfrågad som välkommen gäst hos oss i Karlskoga Naturskyddsförening. Hans egen profil i sättet att göra naturfilmer från vår hemlandsnatur har en trogen och stor skara följare. Och redan i samband med fjolårets besök utlovades temat för i år – den charmiga fjällräven.

Inträde 100 kr

Folkhögskolan kl. 19.00.

Ansvarig Lars Fridlund

fridlund058638284@telia.com

Mångfald i skogen

Det finns mossor, olika mossor. Och det finns lavar, olika lavar. Precis som många fåglar och många kärlväxter. Under en långsam vandring genom en relativt närbelägen skog ska vi genom utbyte av erfarenheter och kunskaper ge oss tillfälle att lära oss lite mer om arter av olika slag.

Samling Sjöviksplan 09.30

Ansvarig Hans Jansson

hansjansson48@gmail.com

070 24 550 48

Höstning vid Svinsjön

Vi pysslar om vår stuga, Svinsjöstugan inför vintern, både utanför, utanpå och inuti. Allt efter vad som kan behövas och som vårt stugvärdspar visar oss på. Ta gärna med matsäck, den här dagen ska innehålla både nytta och samvaro.

Samling Sjöviksplan 9.30 eller Svinsjöstugan 10.00

Ansvarig Stefan Steinvall

076 09 236 18

Höst på Sågholmen

Säsongsavslutning med höstarbete i Fjärils- och Humleträdgården. Ta med matsäck för en avslutande traditionellt gemensamt fika, och kanske någon sång, runt vårt långbord. Grillen kommer som vanligt att vara tänd.

Sågholmen från kl. 17.00.

Ansvarig Ingrid Norudde

moongreta@gmail.com

070 32 578 22

Fasaskogsvandring

En numera traditionell höstdag i skogen med Anders Norudde som kan Fasaskogens stigar och historia bättre än någon annan. I år blir det en vandring vid Gässlinge hällar och i Kilaskogens naturreservat. Ca 6 km, bitvis i stiglöst landskap. Ta med matsäck.

Samling vid Sjöviksplan 09.00

Ansvarig Anders Norudde

anders.norudde@gmail.com

073 05 558 33

Tio sjöars led

Traditionell höstvandring till Svinsjöstugan.  Kom dit med matsäck, det är många fina platser man kan lockas att stanna och kanske ta fram matsäcken… Från stugan skjutsas deltagarna med buss till startplatsen och sedan vandrar man i självvalt tempo tillbaka till Svinsjön.

Samling Svinsjöstugan 09.00

Ansvarig Jan Öijen

jan.oijen@telia.com

070 37 485 82

Svamp utflykt

Vi samlas i Naturskyddsföreningens lokal, Vadaregatan 3, kl 14.00. Under Jan Öijens ledning vandrar vi i den centrumnära naturen ett par timmar. Vi letar efter olika arter av svamp, som vi plockar med oss till återsamlingen i lokalen kl 16.00. Där får vi hjälp av vår svampexpert, Uno Milberg, att gå igenom våra svampfynd, bekräfta gamla kunskaper och kanske lära oss några nya arter. Medtag eget fika. Välkommen till denna höstutflykt i svampens tecken.

Julmarknad

Sedan vi flyttade in i den här lokalen, mitt i sta´n, är det tradition med en julmarknad. Det kan ske tack vare flitiga medlemmar som ordnar med gott hembakat bröd till både fika och försäljning, plus en del annat av julkaraktär att lotta ut eller sälja. Det här är också tillfället på året då vi, KNF:are och vänner från olika aktivitetsinriktningar kan träffas i lugn och ro.

KNF-lokalen på Vadaregatan 3. Kl 11.00 – 15.00

Ansvarig Lena Gren

lena.gren.@outlook.com

070 65 306 28

Cykelutflykt på skjutfältet

Följ med på en cykeltur i ett stycke natur som man normalt inte får tillfälle att uppleva. Vi får under Terese ledning tillträde till Bofors annars mycket avstängda skjutfältsområde. Kom med cykel och matsäck. Räkna med cirka två mil grusväg.

Samling vid Ljunggrens motor 9.00

Ansvarig Terése Riddersand