Djungelboken

DJUNGELBOKEN 27 juni – 24 juli på Alfred Nobels Björkborn i Karlskoga
Av Rydyard Kipling i en nydramatisering av Peter Krantz med musik av Åke Norén

Lyset firar 35 år med att spela Djungelboken. Den av generationer älskade berättelsen som var en stor anledning till att Kipling fick Nobelpriset i litteratur 1907

Av tradition bjuds Nobelpristagare till Björkborn varje år i samband med att Nobelprisen delas ut. I sommar möter Alfred Nobel  författaren och berättaren Rudyard Kipling som förvandlar sig till den svarta pantern Bagheera.  Och eftersom fantasin inte sätter några gränser upptäcker Alfred till sin stora förvåning och skräckblandade förtjusning att han själv förvandlas till självaste Shere Kahn, Tigern, som svurit på att ta människovalpen Mowgli till slut.

Jakten börjar den 27 juni!

I Djungeln nere vid Timsälven som nu förvandlats till den stora Waigungafloden ser vi 25 skådespelare från 8 till 63 år från Teaterföreningen Lyset och Kulturskolan i Karlskoga

18 föreställningar under perioden 27 juni till 24 juli

Vill du veta mer www.lyset.se

FÖRINTELSENS MINNESDAG

Den 27 januari samlas människor över hela världen för att hedra Förintelsens offer och de som stod emot – som gjorde motstånd. Det är också en dag för alla som vill uttrycka sitt stöd för alla människors lika värde.

Sedan 1999 har vi gjort det i Sverige, sedan 2005 i hela världen och sedan 2009 har vi uppmärksammat den på Kungsteatern med ett program.

I år bjuder Lyset på ett digitalt program som innehåller sång och musik, berättelser och dikt. I fönstret på Kungsteatern hänger en miniutställning från Forum för en levande historia om motstånd.

SPELPLATS Digitalt på Lysets sociala medier

Jag, mamma och Förintelsen

Nu återupptar vi föreställningen Jag, mamma och Förintelsen. Vi börjar med ett par offentliga i Karlskoga för att sedan ge oss ut på turné igen. Biljetter säljs endast på Nortic. Vi har begränsat med platser på Kungsteatern på grund av Convid 19. Insläpp 30 min före föreställning. Mer info: lyset.se och eva.dellerud/jmof

*INSTÄLLT*JAG, MAMMA OCH FÖRINTELSEN