Kontaktservice

Kontaktservice är en ideell förening som erbjuder besöksverksamhet, följeslagare och kontaktsamtal för äldre och funktionsnedsatta människor

Karlskoga Kontaktservice

Följ information och nyheter från oss

Vill du bli diggivän?

Vi söker dig som är nyfiken på digitala möjligheter och vill stötta andra att komma igång

Föreningen Kontaktservice och Karlskoga kommun vill att flera ska få möjlighet till social samvaro och meningsfulla aktiviteter.

Målet är att inspirera och motivera så många som möjligt att delta i samtal och upptäcka möjligheterna med digitala verktyg.

Inför starten söker vi nu volontärer (Diggivänner) som vill hjälpa andra att komma igång.

Stödet ges via telefon i första hand.

Kan detta vara något för dig? Hör av dig till oss!

• 0586-621 34 Liliana Cortes, samordnare för sociala aktiviteter och förening Kontaktservice. liliana.cortesinsignares@karlskoga.se
  • 0586- 617 44 förening Kontaktservice  kontaktservice@telia.com

Mer information om Diggi & Tala

Internationella frivilligdagen 5 december

Den 5 december varje år firas internationella frivilligdagen runt om i världen. Dagen instiftades av FN:s generalförsamling 1985 och syftet är att lyfta fram och hylla allt det ideella arbete som människor gör lokalt, nationellt och internationellt.
Kontaktservice i Karlskoga uppmärksammar det ideella engagemanget lite extra i samband med den här dagen!
Stort tack till alla dessa fantastiska människor, volontärer/frivilliga som gör skillnad!

Inspiration till fysisk aktivitet. Hemmaträning för seniorer

TIPS från Kontaktservice!

Att fortsätta att hålla igång med lite rörelse varje dag ger många hälsofördelar för både kropp, själ och humör.

Friskis&Svettis finns för att ge alla som vill möjlighet att hitta sin egen lust till rörelse. Vi vet att om träning ska bli av måste den vara kul. Och vi vet att rörelseglädje är personlig. Därför är vår träning på många olika sätt. Men oavsett vad du väljer är vår träning en upplevelse för både kroppen och sinnena. Vi är snarare i upplevelsebranschen än i hälsobranschen.

Friskis&Svettis ser träning som en naturlig del av livet. Alla människor behöver rörelse för att må bra. Därför är vår träning en frizon från prestationskrav och skeva ideal. Hos oss får du vara precis den du är.

Vi inspirerar dig att komma igång – och får dig att trivas så att du aldrig vill lägga av. För trivs du kommer du att fortsätta träna. Du blir tryggare, starkare och vågar utmana dina gränser. Du växer som människa och vi som rörelse. Genom åren har hundratusentals människor blivit en del av oss.

Friskis&Svettis är en gemensam nämnare för människor i alla åldrar, livsstilar och intressen. Tillsammans är vi en stolt ideell förening som engagerar och förändrar. Det har vi gjort sedan 1978 – och vi har bara börjat.

.

Våra planerade evenemang och aktiviteter
Laddar… Laddar…

Kort om oss

Här kan du läsa mer om oss

Kontaktservice Karlskoga

Kontaktservice är en ideell förening som bedriver besöksverksamhet, kontaktsamtal och ledsagning hos äldre och funktionsnedsatta människor bosatta i Karlskoga kommun.

Syftet med föreningens verksamhet är att bryta ensamhet och skapa engagemang och glädje som delas ömsesidigt. Föreningens verksamhet är ett komplement till anhöriga, hemtjänst och vårdpersonal.

Kontaktservice kan bland annat bistå med att:

• Ge en stunds närhet och pratstund
  • Följa med på en promenad
  • Läsa en bok eller tidning
  • Hjälpa till med mindre inköp
  • Spela något spel tillsammans m.m.

Är du över 18 år och bor i Karlskoga med någon form av funktionsnedsättning, kan Kontaktservice hjälpa till med ledsagning. Det kan gälla ledsagning till olika verksamheter utanför hemmet som:

• Teaterbesök
  • Tandläkar- eller läkarbesök
  • Kyrkobesök
  • Idrottsevenemang m.m.

​Hjälptagaren betalar ingenting för hjälpen från Kontaktservice och tystnadslöfte är en självklarhet för alla våra medarbetare.

Vi arrangerar även gruppaktiviteter i samarbete med andra organisationer bland annat den populära Kulturrundan som är ett tillfälle för gemenskap och musikunderhållning för äldre.

Du kan läsa mer om oss eller kontakta oss vid frågor.