Studiebesök hos Fragus

Att motorsport är en kostsam sysselsättning är nog de flesta medvetna om. Hur kostsam fick medlemmar i Karlskoga motorweteraner en klarare inblick i under ett studiebesök hos Fargus Motorsport torsdagen den 23 januari.

Johan Skyllkvist basar för verksamheten vid Hangarvägen. En verksamhet som i fjol innefattade tre bilar i Porsche cup Scandinavia. Bilarna kommer färdiga från Porsche i Tyskland och var bil kostar runt två miljoner plus moms. Lägg därtill ungefär lika mycket för att driva runt en  bil under en tävlingssäsong så framstår det tämligen klart att det inte är en hobby för fattiglappar.

”Vi använder mellan 20 och 28 däck per bil och racehelg”, berättade Johan. ”Vår däckskostnad ligger på mellan 400.000 och en halv miljon kronor om året. Till det kommer sedan kostnaden för mekar och datakille.”

I sommar planerar  man dessutom att utöka med två bilar i Europa, vilket knappast kommer att göra kostnaderna lägre.

”Men det finns faktiskt de som klarar sig utan våra resurser. De som mekar hemma i garaget och som har mamma och pappa och släkt och vänner med som service på tävlingarna. Killen som vann serien i fjol kör med det konceptet och det visade sig ju framgångsrikt”.

Vid besöket fanns de tre scandinaviacupbilarna i garaget i olika stadier av ”sönderfall”. Allt är mycket reglerat av Porsche och möjligheterna att öka prestanda är små. ”Den parameter som har störst betydelse av dem vi kan påverka är faktiskt lufttrycket”, förklarar Johan.

Icke förty är det åtskilligt som behöver åtgärdas innan säsongen. En av bilarna ska till exempel få nytt chassie (kaross och bur) efter en omild kontakt med en annan bil. Chassiet kommer tomt från Tyskland och så får man plocka bort allt annat från den  kvaddade bilen. Hjulupphängningarna ligger på en arbetsbänk, motorn, som för övrigt bara den kostar 550.000 kronor, ligger på en pall bakom det som så småningom ska bli en bil…

”Vi börjar första veckan i mars i Holland”, säger Johan. ”Sedan är det Barcelona, Knutstorp och Rudskogen och så håller det på. I juni är det bara ett race och då skulle man kanske kunna tro att det är tid för semester, men då måste ju allt ses över innan det är dags igen…”