Torsten Palm berättade

Publicerad av: kmw3
30 november, 2019 12:03

Motorintresset började när storebror Gunnar vann Montecarlorallyt som kartläsare åt Erik “Carlsson på taket” Carlsson. Efter det prövade Torsten Palm själv på kartläsarstolen både här hemma och internationellt.

“Fösta tävlingen som kartläsare slutade med en jumboplacering, slagna av två damer. Så när vi åkte hem sa jag åt chauffören att du, vi säger inget till brorsan!”

Det var en berättelse kryddad med humor och dråpliga episoder som medlemmar i Karlskoga Motorweteraner bjöds när Torsten Palm gav glimtar ur sitt motorliv i Föreningarnas hus en torsdagskväll.

Den internationella debuten skedde bredvid ingen mindre än Stig Blomqvist i Finska rallyt i Jyväskylä.

“På den tiden kunde man vara kartläsare vid nationella tävlingar här hemma utan att ha körkort, men det gick inte utomlands” berättade Torsten. ”När jag sa att jag inte hade något körkort så sa Stig bara “att det ordnar farsan!” Så de blev en snabbkurs i Lindesberg där Stigs pappa hade körskola. Och jag hann precis få ut körkortet när det bar iväg till Finland. Det var inte bara min första utlandstävling utan också Stigs.”

Den egna banracingkarriären inleddes 1968 med en av Ingvar Pettersson lånad formel 3-bil. Året därpå köpte han en Brabham formel 3 av Ulf Svensson i Falkenberg och med den blev han tvåa i SM, före att de följande åren rada upp en rad SM-segrar.

“Men formel 2 var egentligen det som passade mig bäst. Jag fick hyra en bil och med den blev jag trea på Gälleråsen, men satt den bästa varvtiden. Ett rekord som står sig än i dag eftersom den bansträckningen försvann efter den stora olyckan.”

Det skulle också bli ett inhopp i formel 1 1975. På Anderstorp lyckades han bli tia efter en skrämmande färd. “På flygrakan tyckte jag att träden kom alldeles för nära…”

Ett försök i Monacos grand prix ändade sedan karriären som f 1-förare.

“Jag lyckades inte kvala in. Jag tyckte alla kom ifatt mig så fort i tunneln och berättade för Ronnie Peterson att det inte gick fort nog trots att jag höll fullt på trean…” “Nej, nej” svarade Ronnie “där måste du hålla fullt på fyran!”

Torsten kunde också berätta om ett försök att åka rally som kartläsare åt just Ronnie. Ett försök som både på träning och tävling slutade med bärgning ur skogen…

Torsten Palms liv har alltså hela tiden gått i motorernas tecken. Efter tävlingskarriären har han bland annat haft den svenska Ferrariagenturen ock sålt en bil till Per Gessle.

“Jag har hunnit med att resan i 55 länder under åren. Och jag har fått höra att med mitt tempo skulle jag inte hinna fylla 70 någon gång. Nu har jag gjort det och står fortfarande på benen. Men jag brukade svar att på mina 70 år har jag hunnit med så mycket att ni måste bli 95 för att uppleva lika mycket!”