Öppen trädgård – när trädgården är som bäst

Öppna din trädgård för andra medlemmar under ett par timmar! Vi vill gärna se olika trädgårdar; små och stora, med eller utan specialintresse, trädgårdar med fiffiga lösningar etc. Annonsering sker en vecka före visningen via e-post, Facebook, hemsidan och/eller föreningsmeddelande.

Om du vill visa din trädgård: meddela Lena Pöpke  tel. 070-223 99 28

Medlemsförmån på Rolands Plantskola

Rolands plantskola är en grossist där vi, mot uppvisande av medlemskort, kan köpa fina perenner och plantor mycket förmånlig. Hela aktiviteten sker i utomhusmiljö på stora ytor med gott om plats. Vi åker dit i egna bilar. Då alla växter är presenterade med sina latinska namn är det ett tips att gå in på hemsidan www.rolandsplantskola.se och förbereda sina eventuella köp i förväg med hjälp av de listor som kan hämtas där.

Rolands plantskola, Revsten 3110, Kristinehamn

Höstmarknad vid Bofors station

Trädgårdsföreningen ger dig möjlighet att både sälja och köpa av trädgårdens överskott såsom växter, frukt, grönsaker, sylt, pajer mm. Det kan även finnas en del hantverk. Samtidigt pågår Mumlingdagarna på området, ett arrangemang som Möckelnföreningarna ansvarar för.

Bofors stationsområde, Korpkullsvägen 12, Karlskoga

Du som vill sälja, eller vill veta mera, anmäler det till eva.sahlbergblom@gmail.com tel. 070-305 41 56

Eget bord medtages. Försäljning: gratis för medlemmar. Icke medlemmar betalar 100 kronor om de inte vill bli medlemmar för samma summa genom att klicka här

Medlemsförmån på Trädgårdsväxter i Örebro med efterföljande besök i Marita Asklövs trädgård

Många växter är bäst att plantera på hösten och vi får handla med 20 % rabatt mot uppvisande av medlemskort. Efter inköpsrundan är vi välkomna att följa med Marita Asklöv, som medverkade på webbinariet om design av trädgård i januari, för ett besök i hennes trädgård i Kilsbergskanten.

Trädgårdsväxter AB, Bondsättersvägen 87, Örebro

Besök på Västerängens äppelodling

Paret Bryngelsson tar emot oss på Västerängens äppelodling och berättar om livet i en äppelodling med drygt 2000 träd och ca 70 sorter. Vi får också möjlighet att handla direkt. Utomhusaktivitet. Vi åker i egna bilar.

Västerängens äppelodling, Stråbergsmyren 324, Karlskoga

Dags att hösta

Ingrid Björklund är trädgårdsmästare. Hon vägleder oss i konsten att ”hösta” trädgården på bästa möjliga sätt så att både växterna, våra vänner pollinerarna och vi mår så bra som möjligt.

Anmälan till birkenflo.lilja@gmail.com tel. 070-200 67 22

Att odla året runt

Våra styrelsemedlemmar och odlare på Villingens andelsjordbruk har djupa kunskaper i odlingens mysterium och hur man kan odla året runt. Nu delar de med sig av det till oss i trädgårdsföreningen.

Anmälan till sofia@villingen.nu  tel. 070-380 07 15

En egen krans till jul

Jenny Andersson på Västby blomsterodling bjuder in oss så att vi får hjälp med att binda våra egna kransar till advent och jul. Max 7 deltagare och priset är 495 kr inkluderande lättare förtäring.

Anmälan till sannapian@gmail.com tel. 070-683 42 01