Här finns hela programmet i pdf-format.Program_höst_2020

11 augusti kl. 18.00, Medlemsförmån på Rolands Plantskola

Rolands plantskola är en grossist som ger oss möjlighet att mot uppvisande av medlemskort köpa fina perenner och plantor mycket förmånlig. Hela aktiviteten sker i utomhusmiljö på stora ytor med gott om plats. Vi åker dit i egna bilar. Då alla växter är presenterade med sina latinska namn är det ett tips att gå in på hemsidan www.rolandsplantskola.se och förbereda dina eventuella köp i förväg med hjälp av de listor som du kan hämta där.

Rolands plantskola, Revsten 3110, Kristinehamn

26 september, kl. 11.00-14.00, Höstmarknad vid Bofors station

Trädgårdsföreningen ger dig möjlighet att både sälja och köpa av trädgårdens överskott såsom växter, frukt, grönsaker, sylt, pajer mm.  Det kan även finnas en del hantverk. Om Konst runt Möckeln blir av kommer Höstmarknaden att bli i samverkan med det evenemanget, men trädgårdsföreningen räknar med att kunna genomföra denna uteaktivitet oavsett.

Du som vill sälja anmäler det till Eva Sahlberg Blom, tel. 070-3054156 eller eva.sahlbergblom@gmail.com. Eget bord medtages.

Bofors stationsområde, Korpkullsvägen 12, Karlskoga

18 oktober kl. 14.00, Hosta – en användbar perenn

Hosta är en perenn som skapar struktur, form och färg i din trädgård. Ann-Christine Svensson från Västerås, berättar om olika arter och sorter, förökning, odlingsförhållanden och de få problem som finns med att odla hosta. Hon visar bilder och berättar hur du kan arbeta med hosta för att skapa intressanta rabatter och samplanteringar med andra perenner, buskar och träd. Du får även tips om senaste trenderna och var du kan få tag i ovanliga sorter. Hemsida: annchristinevasteras.wordpress.com

Rävåskyrkan, Bastugatan 39. Fika 20 kronor. Lotteri.

På grund av ovissheten om vilka restriktioner som kommer att gälla för maximalt antal deltagare i en sammankomst vill vi att du anmäler ditt deltagande till Kerstin Birkenflo Lilja, tel. 070-2006722 eller birkenflo.lilja@telia.com

27 oktober kl. 18.30, En kväll på Bergslagscenter

Bergslagscenter bjuder in till en kväll där Ingrid Björklund, trädgårdsmästaren på Bergslagscenter, pratar om hur trenderna varit det gångna året, lite jultrender och vilka trender som ses inför 2021. Dessutom blir det lite allmänt om beskärning mm. Det kommer också att finnas möjlighet att rådfråga Ingrid om växter och trädgård.

Bergslagscenter, Labinhöjdsvägen 9, Karlskoga. Kaffe med tilltugg ingår. En kostnad på 20 kr för medlem (40 kr för icke medlem) kommer att tas ut.

Föranmälan krävs. Görs på e-post elvira@bergslagscenter.se eller på telefon 0586-52710

22 november kl. 14.00, Jord, gödsel och bokashi

Vilken jord är den bästa till olika växter och hur tar man hand om sin jord för att få bästa möjliga utdelning? Och bokashi – är du nyfiken på hur det fungerar? Sofia Tungfelt och Kalle Weidt från Villingen andelsjordbruk, tillika medlemmar i styrelsen, delar med sig av det som de lärt sig genom utbildning och erfarenhet.

Rävåskyrkan, Bastugatan 39. Fika 20 kronor. Lotteri.

På grund av ovissheten om vilka restriktioner som kommer att gälla för maximalt antal deltagare i en sammankomst vill vi att du anmäler ditt deltagande till Eva Sahlberg Blom, tel. 070-3054156, eller eva.sahlbergblom@gmail.com