Nytt från oss

Senaste nyheter och information

ATT ODLA BLOMMOR OCH GRÖNT TILLSAMMANS

Vi var ca 60 personer som besökte Rävåskyrkan den 9 oktober och lät sig inspireras av Anette Nilsson och hennes fina potager (köksträdgård på franska) på Boäng! I sitt föredrag berättade hon kunnigt om vilka grönsaker och blommor som passar att odla ihop, jordförbättring, olika odlingsmetoder, bra sorter och förädling samt en del om förvaring av den egna skörden.

Följ gärna Anette på bloggen daylily-potager.blogspot.se

BESÖK PÅ VÄSTERÄNGENS ÄPPELODLING

Den 17 september fick vi tillfälle att även i år besöka Västerängens äppelodling, den här gången tillsammans med Degerfors trädgårdsförening. Åsa Bryngelsson berättad bland annat om hur de startat och byggt upp verksamheten, om olika äppelsorter och utmaningar i ekologisk odling. Det gavs också tillfälle till en lång frågestund. I år har det varit mycket angrepp på fruktan och de har därför inte kunnat sälja så mycket färsk frukt. Dock har det mesta kunnat användas för att göra must som säljs i bag-in-box. Tack Åsa för att du tog emot oss även i år!

HÖSTMARKNADEN 2022

Höstmarknaden gick av stapeln i samband med Mumblingsdagen den 20 augusti. Ett 10-tal medlemmar ställde upp sina alster för försäljning. Vädrets makter hotade med regn men som tur var uteblev det. Däremot hade väldigt många arrangörer valt det datumet för sina evenemang varför tillströmningen av besökare tyvärr var betydligt färre än vanligt.

1942 – 2022

Karlskoga Trädgårdsförening grundades 1942 och trädgårdsintresset har sedan dess varit stort. Föreningen vill både vårda sina traditioner och vidareutvecklas. Karlskoga Trädgårdsförening verkar för att samla trädgårdsintresserade i Karlskoga med omnejd att fördjupa sig i sitt intresse. Även du som inte har någon trädgård men är intresserad av växter och odling är välkommen som medlem.

Karlskoga Trädgårdsförening har nästan 400 medlemmar och vi blir gärna ännu fler!

Du kan läsa mer om oss eller kontakta oss vid frågor

Följ oss gärna på Facebook!