Karlskoga Konstförening

Vill väcka och sprida intresse för konst i närområdet

Sommarutställningen 29 juni – 14 juli

Besök sommarutställningen som i år är en minnesutställning över två under de senaste åren bortgångna Karlskogakonstnärer, Sofie Willers och Lena Gustavsson. Två konstnärer som visats tidigare på Vårsalongen och med egna utställningar i Konsthallen.

Ett urval ur deras produktion, både grafik och akvarell, kommer att visas.

Därtill visas glaskonstnären Per Ekstrand, utbildad vid Riksglasskolan i Orrefors. Han är bördig från Karlskoga och är numera bosatt i Sollentuna där han är verksam i Glasbolaget i Bro.

”Jag fascineras av hur glas som materia har ett eget liv. Det är först när jag släpper kontrollen över glaset,
som de mest intressanta och humoristiska former kan bli till.”

Höstutställningen 5 – 27 oktober

Utställare är Dag Hultcrantz och Marie Rönnberg som driver Galleri Södra Ås i Sunne samt Zoe Eskes, multimedieartist och fotograf från Bö i Telemark, Norge.

Dag Hultcrantz har arbetat med lera, ljud och form i mer än 20 år, och är en av de få i Norden som behärskar konsten att göra musikinstrument av lera – okarinor. Dag gör också stora ljudskulpturer med djup expressiv ton, och har kurser och workshops i hur man tillverkar ocarinor och ljudskulpturer.

Marie Rönnberg arbetar med måleri, teckning och grafik. Målningarna görs ofta i stort format, och motiven kan vara möten mellan människor i form av scener där det händer saker. Det är bilder i bilden, hon förvränger och förvrider för att nå fram till uttryck. Som betraktare behöver man ta sig god tid. I Maries arbetsprocess är teckningarna mer direkta och kan vara uppslag som inspirerar till scenerna i hennes målningar.

Zoe Eskes är en multimediaartist och fotograf, född i Nederländerna 1985. Hon är utbildad i The art academy ‘st Joost’ i Den Bosch, Nederländerna. 2010 flyttade hon till Norge 2015 där hon startade en egen studio i en gammal äggfabrik. ”Art has been a place where i can  express myself, in some sense create my own world and change my perspective on life.”
Du kan läsa mer om Zoe Eskes om du klickar här.

Medlemslotteriet 2019

I medlemslotteriet lottas konst för ca 30-40000 kr ut. Vinstvalet är ett trevligt arrangemang då de lyckliga vinnarna får välja i turordning.

• Dragning den 17 oktober kl. 19.00.
  • Vinstutställning 28–29 oktober.
  • Vinstval 29 oktober.

Falskt eller äkta?

I samband med höstutställningen får du åter igen tillfälle att ta med dig konstverk som du har frågor om eller vill veta värdet på, till Konsthallen. Där kommer Konstföreningens egna experter Karl-Otto Busk och Christer Norrström att finnas, redo att svara på dina frågor.