Karlskoga Konstförening

Vill väcka och sprida intresse för konst i närområdet
  • Välkommen till Karlskoga Konstförening

Nytt från oss

Senaste nyheter och information

Vårens Konst- och Kulturresa

Lördagen den 4 maj var det 41 konstintresserade som åkte på en bussresa mot Stockholm. Första anhalten var Eberlingmuseet i Torshälla med måleri, keramik och skulptur av Allan Eberling och hans döttrar Marianne och Harriet Eberling. En tillfällig utställning av en grupp med fem syrianska konstnärer visades också. Efter lunch besökte vi Xet Erikssons museum i Tumba.

Falskt eller äkta

Den 27 april anordnade konstföreningen det populära evenemanget ”Falskt eller äkta” – rådgivning om konst. Som vanligt fanns det mycket att titta på för Christer Norrström och Karl-Otto Busk. Bland annat ett stort porträtt i olja, ”Spansk kvinna” av Einar Persson  och en litografi av Lasse Andreasson som för många år sedan hade utställning i Konsthallen tillsammans med sin fru Birgitta Eriksson Fast.

På bilden ses en målning av Greta Utbult.

Vårsalongen 2019

Sedan 1960-talet har konstföreningen varje år genomfört den jurybedömda utställningen Vårsalongen. De deltagande konstnärerna har en anknytning till Karlskoga på något sätt. Det är också ett tillfälle för såväl etablerade som mer okända konstnärer att få visa sina konstverk. I årets utställning var 49 konstnärer representerade med 99 verk. Hedersutställare var Antje Pfeffer.

Vårsalongen är en populär utställning som i år lockade 800 besökare under de tre veckor som den varade.

Kort om oss

Vad är Karlskoga Konstförening?

Karlskoga Konstförening bildades 1946. Föreningens målsättning är att sprida intresse för konst

i Karlskoga- och Degerforsområdet.

Du kan läsa mer om oss eller kontakta oss vid frågor