Karlskoga Konsertförening

Brett utbud av musikevenemang med hög kvalitet

Oddjob Jazz

Oddjob är en svensk musikgrupp inom jazz och funk som består av Daniel Karlsson (piano), Peter Forss (bas), Goran Kajfeš (trumpet), Janne Robertsson, Lars Skoglund
(trummor), Per ”Ruskträsk” Johansson (saxofon).

Gruppen har fått flera ”Grammisar” och internationella priser, för albumen ”Oddjob”, ”Jazzoo”, ”Folk” och ” Kong” samt det franska   ”Grand Prix de L’Academie Charles Cros”.

Peter och vargen med Arctic5 blåskvintett

Den humoristiska och fängslande historien om Peter och vargen måste vara den mest omtyckta musiksagan som någonsin skapats. Grunden tillberättelsen är en rysk folksaga som med Sergej Prokofjevs fantastiska musik har underhållit generationer av barn och vuxna sedan den kom till 1936.

Biljetter hämtas på Karlskoga bibliotek!

Arctic5 blåskvintett

Blåskvintetten Arctic5 kommer att bjuda på en konsert med både spännande, bekanta och dansanta verk. Kvintetten har för vana att välja musik de själva tycker om att spela, vilket också hörs. Efter studier i USA fick gruppen också möjlighet att plocka upp influenser från inflytelserika musiker och tonsättare, som blanda annat den kända kvintetten Imani Winds.

Programmet kommer blanda annat att bestå av följande verk: Iberts explosiva och glädjefyllda ”Tre stycken för blåskvintett”, som har tydliga influenser av 1920-talets Paris och bitvis förs tanken till cirkusmusik. Medaglias ”La Belle Epoque” bjuder på en resa till Sydamerika med eldig tango, passionerade valstoner och en choro med en liten(…klarinett) överraskning. I Ligetis ”6 bagateller” utforskar tonsättaren ensemblens extremer i klangfärger och musikalisk hantverk. En homage till Bela Bartok och svängiga rytmer i sjutakt är några av de element som verket innehåller. Ewazen och hans kvintett ”Roaring forks”, som beskriver de vilda bäckarna i det stora naturreservatet i Colorado med samma namn. Utöver nämnda program kommer gruppen också att spela några arrangemang av kända visor och filmmusik.

Blåskvintetten Arctic5 består av

Rebecca Millard, oboe
Anna Sweden, flöjt
Matilda Josefsson, klarinett
Emma Wahlström, valthorn
Viktor Fogelberg, fagott

Karlskoga Kammarkör ”Värmland i våra hjärtan”

Karlskoga kammarkör är en blandad kör med 20–25 medlemmar.
Repertoaren består av klassiska verk, körlyrik, jazz och visa.

Kammarkören har genom åren konserterat på många platser i Sverige och har samarbetat med flera ensembler och solister och  medverkade bland annat i Händels Messias på konserthuset i Örebro och på Bregårdsskolan i Karlskoga och i Bachs Juloratorium i Jönköping och Karlskoga. Vid alla dessa konserter sjöng kören tillsammans med Karlskoga Symfoniorkester.

Kören leds av Kristina Folker

”High Score” Symfonisk musik från dataspelens värld

För många unga  sker det första mötet med konstmusik just med musik till dataspel och filmer. Många stora speltillverkare anlitar kompositörer från alla läger för att förhöja stämningen i sina spel. Mycket av musiken klarar sig bra  också på egna ben.
Därför bjuder vi nu på en bländande konsert med musik från spel och filmer som:  Super Mario, Zelda, Game of Thornes, Angry Birds, Tetris, Battlefield, Pirates of Carribian, Starwars, Halo, mm

Deltagare: Karlskoga Symfoniorkester och Pearl Street Band

Dirigent: Ulf Wadenbrandt.

Vi ger 2 konserter den 23 oktober :  16.00 och 19.00

Amanda Ginsburg med band

Amanda Ginsburg är ett nytt stjärnskott på den svenska jazzsångarhimlen och Grammisvinnare 2019 för albumet Jag har funderat på en sak. Hon är känd för bl.a. ”Allsång på Skansen”.

Den 12 november deltar hon tillsammans med Timo Räisänen i Doobidoo i SVT.

”Jag låter min musik frodas i den nordiska melankolins tonspråk. Där vill jag varsamt förvalta arvet efter några av de mest älskade namnen inom svensk jazz och visa”, sa Amanda Ginsburg, som även nominerades till Årets nykomling av P2 Jazzkatten.

Hösten 2020 släppte hon sitt andra album: I det lilla händer det mesta. ”Jag ser detta andra album som en fortsättning av mitt första. Här finns de vardagliga och ibland lite banala berättelserna som utgör så stor del av mitt liv och ofta även ditt. I det lilla vardagliga livet finner jag oändlig inspiration.”

Amanda har ett flertal utmärkelser tex som årets nykomling 2017 och därefter ett antal stipendier samt 2019 årets Grammis för albumet ”Jag har funderat på en sak” och 2021 för ” I det lilla händer det mesta”.

Amandas karriär har gått med raketfart och hon har många konserter inplanerade under hösten och nya konserter tillkommer hela tiden!

Medverkande:
Amanda Ginsburg
Filip Ekstubbe
Ludvig Gustavsson

”Artist talk” med musik i konsthallen

” Artist talk” är ett samtal med konstnären om konstnärskap i symbios med musikens uttryck. Musikens toner blir en inramning där betraktaren kan uppleva både konsten och musiken på ett nytt sätt.
Arrangemanget är en samverkan mellan Karlskoga kommun och Karlskoga konsertförening.
Fribiljetter kan hämtas på Karlskoga bibliotek två veckor före evenemanget. Begränsat antal platser.

Musik: Egentligen Tisdag

14.30 och 16.00

MP3

Med ett sväng och en energi som kan flytta berg äntrar MP3 scenen. Efter mer än tolv år som grupp kan de knappast kallas nykomlingar längre, utan kan snarare räknas bland de mest bokade och uppskattade svenska folkmusikgrupperna. Inte minst bland danspubliken!

Den bubblande, kraftfulla musiken från västra Sverige är deras signum. Låtarna har en fot stadigt planterad i den traditionella musiken, medan den andra ständigt tassar runt bland andra intryck och genrer tills en alldeles egen MP3-blandning uppstår, och efter en konsert lämnas ingen oberörd. De har även turnerat en hel del utomlands, i exempelvis Skottland, Belgien och Danmark. Alla tre är utbildade musiklärare som undervisar i folkmusik på några av Sveriges mest framstående musikhögskolor och folkhögskolor.

”Artist talk” med musik i Konsthallen

”Artist talk” är ett samtal med konstnären om konstnärskap i symbios med musikens uttryck. Musikens toner blir en inramning där betraktaren kan uppleva både konsten och musiken på ett nytt sätt.

Konstnär: Linda Jurmu
Musik: Gruppen GPS : Cecilia Bukovinzsky, fiol, Kjell Nytting, klarinett och Tommy Nilsson, dragspel

”Artist talk” med musik i Konsthallen

Konstnär: Linda Jurmu