Karlskoga Konsertförening

Brett utbud av musikevenemang med hög kvalitet

Blåsfest – 2 musikkårer ger er fusion, fest och fanfarer.

Bofors musikkår samarbetar med Olaus Petri musikkår och ger konsert i Bregårdsskolan aula
Dirigent är Staffan Sjösvärd.

Förklädd Gud

Förklädd Gud skrevs av Lars-Erik Larsson med text av Hjalmar Gullberg och uruppfördes i radio den 1 april 1940, mitt under brinnande världskrig,  då Tyskland inom en vecka invaderade Danmark och Norge. Hjalmar Gullbergs text ger ett budskap om medmänsklighet och hopp. En älskad och ständigt aktuell svensk klassiker.

Utöver detta stycke framförs även hans Pastoralsvit och fagottconsertino med Tomas Sahlberg som solist.

Medverkande Karlskoga Symfoniorkester, Karlskoga Kammarkör, Mariestads kammar kör och Da Capo-kören från Töreboda.

Dirigent: P-O Broberg
Recitatör: Claes Astin känd från Sveriges Radio

Sångsolister: Anna-Karin Schäfer och Peter Kronlöw.

Trio GPS ” Från öst till väst i kammarmusikalisk folkton”

Kammarmusikaliska arrangemang signerade Hans Wahlgren tillsammans med svensk folkmusik, östeuropeiska influenser och annan folklig världsmusik med en humoristisk underton.

Medverkar gör Cecilia Bukovinsky fiol, Kjell Nytting klarinett och Tommy Nilsson dragspel

Fri entré!

Arrangemang i samarbete med Karlskoga kulturförvaltning.

SE-Quartett

Den framgångsrika och internationellt erkända jazzkvartetten bestående av en dansk och tre svenskar berör med deras musik lyssnare både inom och utanför jazzvärlden. SE-Quartet släppte i april 2017 albumet Going North och har nu 5 miljoner uppspelningar på Spotify. Dessutom har radiostationer och tidningar i hela norden uppmärksammat albumet som är kvartettens tredje release på bara fem år.

SE-Quartet hämtar inspiration från många andra genrer som gospel, avant-garde, klassisk, populärmusik och soul. Musiken fängslar med dess vackra melodier och samt ett lyhört samspel med episka improvisationer.

Musiken har de skrivit själva och med improvisationen som grund uttrycker kvartetten både energi och oförutsägbarhet samt stillhet och eftertänksamhet, vilket kan vara en bild på hur livet kan te sig.

Buffé finns framdukad från kl. 18.30! Beställ på tfn 0586-50111!

In the Pocket

För dig som tycker om jazz eller är spelsugen erbjuder Konsertföreningen i samverkan med lärarensemblen Egentligen Tisdag ifrån Kulturskolan och Red Brick tillsammans med ABF Musikhuset Karlskoga nu In the Pocket.
Är du sugen att damma av trumpeten, leta fram din gamla Real Book och spela standards med fullt komp? Eller är du helt enkelt sugen att avnjuta god mat och dryck och lyssna på bra jazz? Då är du välkommen till In the Pocket!

Beethoven 250 år

Om man regelbundet följer konstmusikutbudet i radio och TV och från konsertsalar runt om i världen kan man dra slutsatsen att varje år är ett Beethoven-år – så flitigt framförda är hans verk. Men år 2020 firas ett verkligt jubileum, 250 år efter att Ludvig van Beethoven föddes – en stor kompositör, vars verk som kombinerade en intensitet med en närmast bedövande perfektionism, vilket gjort ett oefterhärmligt avtryck i musikhistorien. Det är en unik skatt han lämnade efter sig med sina 9 symfonier stråkkvartetter solo-konserter och operor.

Karlskoga Symfoniorkester kommer att bjuda på:
Overtyr till Leonora nr 1
Symfoni nr 2 i D-dur och
den enda bevarade satsen ur
Oboe-konsert i F dur
Solist på Oboe är Martin Törnqvist och dirigerar gör Rebacka Gustafsson.

HållénDuo ”Speglingar”

Speglingar med HållénDuo
Medverkande :
Anne-Sophie Hållén: Piano
Jan Hållén: Klarinett / Bassetthorn
Håkan Landgren: Virveltrummor

Program Sonate för Piano och Bassetthorn L van Beethoven
F-dur op.17 Allegro moderato-Poco
adagio quasi Andante-Rondo allegro moderato

Klarinett konsert op.57 Carl Nielsen
(konsertversionen klarinett, virveltrumma. piano)

Impromptus op. 90 Franz Schubert
nr. 3 Andante nr. 4 Allegretto

Madrigal 1 Henri Pousseur

Première Rhapsodie Claude Debussy

Sonate f-moll op.120 nr2 Johannes Brahms
Allegro appasionato-Andante un poco Adagio-
Allegretto grazioso-Vivace

Beethovens sonate spelas även på valthorn (bassetthornet har samma stämning och ung samma
register) Bassetthornet kan ses som en föregångare till klarinetten och användes med stor förkärlek av bl a Mozart i hans Requiem.

Nielsens konsert innehåller en solistisk virveltrumma och tillägnades den smått koleriske legendaren Aage Oxenvad.

Schuberts impromptus i Gb ur op 90 är ett exempel på hans lyriska läggning, liksom förkärleken till långa melodiska linjer.

Pousseurs stycke ger ex på nynotation och bl a multitoneffekter/ flerklang sk ”Bartolozzi effekter”.

Debussys Rhapsodie är även det sk concourstycke instrumenterades till orkester men ursprungsversion är för piano.

Brahms Sonate är från hans sista peroid som tonsättare och är en av de två sonater han skrev
tillägnad den unge violionisten och klarinettisten Richard Mühlfeld som Brahms berundrade oerhört.

In the Pocket

För dig som tycker om jazz eller är spelsugen erbjuder Konsertföreningen i samverkan med lärarensemblen Egentligen Tisdag ifrån Kulturskolan och ABF Musikhuset Karlskoga nu In the Pocket.

Lokal meddelas senare!

Folkmusik i frack

”Folkmusik i frack”-idén föddes av Mart Hallek som spelade fiol i Junekvartetten/kvintetten i Smålands musik och Teater.

Kvintetten har gett ut 3 skivor med folkmusik från Sverige och Norge.

Folkmusik som är specialarrangerad för stråkkvintett.

Nobelkvintetten i Karlskoga blev förtjusta i musiken och kommer tillsammans med sångerskan Ninni Langaard att framföra delar av repertoaren i sommar.

Det blir vackra ballader, gånglåtar man går långt med, ruggiga polskor, svävande valser och skönsång av bästa märke