Karlskoga Konsertförening

Brett utbud av musikevenemang med hög kvalitet

Allsång för barn

Arrangör: Föreningen Musikpalatset

”Cellojazz”

En konsert med pianisten Mathias Algotsson och cellisten (basisten, komponisten) Svante Henryson i duoformat. Båda är mycket välmeriterade.

Henryson växte upp i Umeå och började spela elbas i ett rockband vid 12 års ålder. När han var 14 år gjorde han sin första spelning på Jazzklubben i Umeå som kontrabasist. Därefter studerade han kontrabas och komposition vid Ingesunds musikhögskola och Musikaliska Akademien i Prag. Som tonåring blev han medlem i Oslo Filharmoniske Orkester och efter solodebuten blev han orkesterns solokontrabasist. I kvällens konsert spelar han cello.

Algotsson har spelat runt om i världen med välkända namn som Barbara Hendricks, Magnus Lindgren, Margareta Bengtson (the Real Group) och Rigmor Gustafsson. Algotsson har också, precis som Svante Henryson, en speciell förmåga att förflytta sig mellan genrer och stilar och är också en uppskattad kompositör.

”Brita och Max”

Får vi lov att presentera ett klassiskt familjeband – två välartade vuxna som beslutat att leva livet tillsammans och börja producera både barn och musik. Järvsöstintan Brita Björs flyttade ner till exotiska Skåne och träffade där Malmöpågen Max Tellving och ljuv musik uppstod. Och här får ni höra den. Bluegrass, oldtime, singer-songwriter, amerikana. Med sina samsjungna röster tar de sig an hjärteknipande sånger, Max spelar gitarr och Brita spelar kontrabas. Nu är de också i full färd att producera småmusiker och har lyckats få fram två små gullungar (medverkar dock inte ännu men har framtiden för sig).

Observera att det är kl. 12.00 som gäller!

Gratis entré!

In the Pocket

För dig som tycker om jazz eller är spelsugen erbjuder Konsertföreningen i samverkan med lärarensemblen Egentligen Tisdag ifrån Kulturskolan och Gastro Bar & Kök tillsammans med ABF Musikhuset Karlskoga nu In the Pocket.
Är du sugen att damma av trumpeten, leta fram din gamla Real Book och spela standards med fullt komp? Eller är du helt enkelt sugen att avnjuta god mat och dryck och lyssna på bra jazz? Då är du välkommen till In the Pocket!

Som ni kanske har hört så har Sandra stängt Gastro där vi haft förmånen att ha våra jam ”In the Pocket” en tisdag i månaden under flera år.
Detta är vi mycket ledsna för men misströsta inte, har vi lovat mer jazz till Karlskogaborna så har vi.

Höstens två sista jam kommer att gå av stapeln på Red Brick som lovat att öppna upp två tisdagar för vår skull.

Stay tuned!

Fri entré!

Sagolikt- för stora och små

Sagolikt – en konsert inspirerad av Elsa Beskows sagor och målningar med mezzosopranen Josefine Andersson och pianisten Daniel Beskow. Ett musikaliskt tillfälle för små och stora.
Sagolikt- en romansafton med sagor, sånger och bilder

Sagolikt är en romansafton som hämtat inspiration från Elsa Beskows underbara sagovärld. Hennes sagor och målningar ligger som en röd tråd genom hela programmet. Genom valet av romanser och pianostycken, högläsning och utställning
av 15 fotograferade originalmålningar från Elsa Beskows sagor, så får publiken njuta av en kväll i sagornas förlovade värld.
Bilderna ställs upp i allt eftersom sagorna berättas och mot slutet av konserten bildas en hel utställning med Elsa Beskows bilder. Efter konserten finns även möjlighet att titta närmare på bilderna uppe på scenen om man så önskar.
Eftersom Daniel Beskow har släktband till Elsa Beskow är Daniels fars farmor.

Josefine Andersson, mezzosopran och Daniel Beskow, pianist började sitt samarbete för fem år sedan och bildade duon
Nordic- light duo.

Daniel Beskow och Josefine Andersson presenterar ett program inspirerat av Daniels gammelmormor Elsa Beskows sagor.

”Karlskoga Jazzinvent”

Välkomna till jazzfest med Karlskogas eget jazzliv. Kvällen är öppen för både spelande och lyssnande jazzdiggare. Vi samlas på Hotell Alfred Nobels nyrenoverade lokal och avnjuter musik och mat tillsammans.

Symfonisk Gospel

Stor symfonisk gospelkväll med Karlskoga Symfoniorkester, Karlskoga Gospel, Svart på vitt och Gospel Journey.
Körledare och arrangör: Joakim Arenius
Dirigent: Katarina Andreasson

Joakim Arenius, född 1970 är en svensk artist som har gjort europeisk gospelmusik tillgänglig för de kommersiella musikfestivalerna och radiostationerna.
Han blev känd tillsammans med gospelkören Joybells då han spelade in skivor ihop med andra svenska artister, såsom Björn Skifs, Jerry Williams, Robert Wells och många fler, strax efter millennieskiftet.
Tillsammans med Joybells spelade han in fyra CD-skivor.
2004 lämnade Joakim Arenius Joybells och startade Praise Unit, en grupp på nio sångare och fem musiker som framför modern r’n’b, gammal funk, mjuk soul och tunga dance-beats. Debutskivan Whole släpptes 2006 och efter den följde turnerande i framför allt norra Europa och USA. Andra skivan ”The Mission Field” tog Praise Units musik in på radiostationerna, och öppnade dörrar till fler länder. Den renderade högsta betyg i så gott som all media.
Joakim Arenius har skrivit musik åt många andra artister, främst inom gospelgenren. 2002 sjöngs The Lord is in his Holy temple på minnesdagen av 11 september-attackerna i Brooklyn Tabernacle, en av USA:s mest kända gospelkyrkor. Han har varit återkommande dirigent på Europas största gospelfestival, Gospel Kirchentag, med 5000 sångare. 2006 började A good life som första gospellåt spridas på diskotek i Tyskland. 2007 sjöngs Thy will be done för påven i Vatikanstaten av en italiensk gospelkör. I Nashville, TN, och Tampa,FL, har Arenius medverkat på Gospel Music Workshop of America i USA, för att lära ut sin musik.
Joakim Arenius har även skrivit för och dirigerat Svenska Kammarorkestern, samt samarbetar med Europa Cantat Europas största nätverk för körsång.

I kvällens konsert kommer även Karlskoga Symfoniorkester att framföra valda delar ur Peter Tjajkovskijs Nötknäpparsvit.

Biljettsläpp 2 september!

”Dubé and Friends

Maria Johansson Josephsson arbetar som frilansande sångerska, skådespelare och sångpedagog

Som uppskattad och flitigt anlitad sångerska kan hon höras på allt från klubbspelningar till konserthus med musik hämtad från soul, klassiskt och folkmusik
Hon har gjort ett flertal uppmärksamma produktioner såsom Glada Änkan på Folkoperan 2008 och monsterkabinettet på Unga Klara.
I Örebro bildar hon en duo med Sebastién Dubé kontrabas.
Tillsammans gjorde de en bejublad konsert 2015 med Svenska kammarorkestern

Bassisten Sebastién Dubé är född i Canada.
Där tog han sin diplomexamen på conservatoire de Quebec. Magister examen följde sedan på University of Southern California i både jazz och klassiskt.
Han har varit verksam som bassist i många orkestrar i Amerika och Sverige.
Sebastien kom till Sverige och Norrlandsoperan 1996 och tillträdde tjänsten som solobassist i Svenska Kammarorkestern år 2000.
Vid sidan av Kammarorkestern frilansar Dubé som jazzbassist i många kända grupper. Nämnas bör Jonas Knutsson kvartett och Ivar Kolve trio.
Tillsammans med Maria Johansson Josephsson bildar de en dynamisk duo som behärskar många stilar bla folkvisa, jazz och världsmusik.

”All you need is love”

Pearl Street Band välkomnar återigen dirigent Ulf Wadenbrandt för ny spännande konsert tillsammans!
Orkestern och Ulf Wadenbrandt har samarbetat ett flertal år under en mängd olika konserter!. I år kommer man att tillsammans göra Beatles produktionen. Sångsolist är Sebastian Roos som till vardags sjunger ibland annat Beatles tributeband Liverpool.
På konserten kommer publiken att få höra bejublade klassiker som All you need is love, Let i be, Obladi –Oblada, Yesterday m.fl. från Beatles stora låtskatt. Den härliga repertoaren, elevernas energi och fina spel kommer ge publiken en magisk konsertupplevelse med hög allsångsfaktor!
Varmt Välkomna!

Entré: Vuxna: 200:- , Barn och ung under 18 år: fri entré, garderob: 30:-

Biljettsläpp 2 september!

In the Pocket

De datum som ni redan nu kan skriva in i era kalendrar är den 29/10 samt den 26/11, då dessa jam kommer äga rum.

Vi behöver hjälp av er alla att sprida detta bland vänner och bekanta så att det kommer riktigt mycket folk på dessa jam.

Stay tuned!