Karlskoga Konsertförening

Brett utbud av musikevenemang med hög kvalitet

Wirénkvartetten och Lucia Negro spelar spännande musik av kvinnliga tonsättare.

Vad hände med flickorna som bodde på Pietá, flickskolan i Venedig där Vivaldi var lärare?

En av dem var Maddalena Lombardini Sirmen som hade en karriär som både violinist och tonsättare under 1700-talet.
Wirenkvartetten spelar hennes stråkkvartett nr. 5.

Felix Mendelsohn hade en syster, Fanny, som tyvärr inte fick möjlighet att blomma ut som tonsättare. I ett brev till den 15-åriga Fanny skriver fadern: ”Musiken kommer kanske att bli din brors yrke, men för dig kan och måste det endast bli en prydnad.
Wirenkvartetten spelar  Stråkkvartett i Ess dur.

Valborg Aulin, tonsättaren. pedagogen och organisten som levde sin sista yrkesverksamma år i Örebro där hon arbetade i Nikolaikyrkan. Hon skrev vackra stråkkvartetter, pianosonater, orkester- och körverk.
Pianisten Lucia Negro framför Valborg Aulins pianosonat.

Valborg Aulin-sällskapets tonsättarstipendium har i år  tilldelats  tonsättaren Linnea Landström. Konserten avslutas med att vi får lyssna när Wirenkvartetten framför Linneas stycke ”Rum”.

Glöd, glädje och extraordinärt samspel! Stor musikalitet och spelglädje – i det lilla och intima formatet. Det är vad Wirénkvartetten står för. Vi brinner för dynamiska kammarmusikaliska möten i alla former, såsom konserter och turnéer i Sverige och Europa, inspelningar för Sveriges Radio P2 och BBC.

Wirénkvartetten har en förkärlek för svensk musik och vill bidra till att Dag Wiréns kvartettmusik sprids och framförs på ett levande sätt, men har överlag en mycket bred repertoar. Vi spelar gärna och ofta musik av Beethoven, Mozart, Berwald, Debussy, Aulin, Sjostakovitj och Glass. 2018 släpptes kvartettens CD med Dag Wiréns fyra stråkkvartetter, som fått fina recensioner, bland annat betyget ”5 radioapparater” av 5 möjliga i P2:s Musikrevyn.

Lucia Negro är född i Italien, där hon utbildade sig med högsta betyg i pianospel, dirigering och komposition. Efter att ha flyttat till Sverige 1968 har hon bl a 1982-2007 varit orkesterpianist i Kungl. Filharmonikerna. Sedan 1994 är hon ledamot av Kungl. Musikaliska akademien.
Lucia Negros repertoar omfattar såväl verk av stora internationella tonsättare som en ansenlig mängd svenska verk. Med sin drivna teknik och konstnärligt omsorgsfulla interpretation räknas Lucia Negro sedan länge som en av Sveriges främsta pianister.

Wirenkvartetten:
Roger Olsson, violin
Hans Elvkull, violin
Linn Elvkull, viola
Hanna Thorell, cello

Lucia Negro, piano

Tomas Janzon Trio

Charlie ”Bird” Parkers solo i låten Cool Blues förändrade Tomas Janzons liv. När han hade hört ”Bird” bestämde han sig för att resa till USA. Senare tog han examen som The Outstanding Player of the Year från The Guitar Institute i Los Angeles.
Tomas är aktuell med albumet 130th & Lenox, som fått 4 stjärnor i Downbeat magazine.

Tomas Janzon är något så ovanligt som en harlembaserad svensk gitarrist och komponist. Han spelar tillsammans med olika musiker men här med Rubem Farias, bas och Jesper Kviberg, trumset.

Rubem Farias är en talangfull  musikskapare och en sann mästare på elbas och kontrabas.

Jesper Kviberg är utbildad vid Kungliga Musikhögskolans musikerlinje och har lång erfarenhet som frilansande musiker

Tomas Janzon-gitarr

Rubem Farias-bas

Jesper Kviberg, trumset

INSTÄLLT! Gruppen GPS

Folkmusik från Sverige och Balkan i en skön blandning på Konsthallen.

Kammarmusikaliska arrangemang signerade Hans Wahlgren, tillsammans med svensk folkmusik, östeuropeiska influenser och annan folklig världsmusik med en humoristisk underton.

Medverkande
Cecilia Bukovinzsky, fiol
Kjell Nytting, klarinett
Tommy Nilsson, dragspel

Arrangörer: Karlskoga Konsertförening och Karlskoga konsthall.

Fri entré

Insläpp från 18.30, begränsat antal platser.

Beethoven 250 år

När det tumultartade året 2020 går mot sitt slut, är det dags att fira födelsen av en utav de, genom tiderna mest inflytelserika och genialiska personerna inom musikens värld. Kompositören Ludwig van Beethoven hade fyllt 250 år den 16 december. Detta firar Karlskoga Konsertförening med två konserter under hösten 2020. En orkesterkonsert den 24 oktober med Karlskoga Symfoniorkester under ledning av Rebecka Gustavsson och med oboisten Martin Törnqvist Då vi kommer att få höra:

Leonora overtyr nr 1, Oboekonsert i D-dur och Symfoni nr 2 i D-dur

Vi erbjuder även en kammarkonsert den 8 november tillsammans med Katarina Andreasson: violin och Peter de Friis Johansson: Piano där vi får lyssna till två av hans sonater för piano och violin.

Dessa konserter är även del av Karlskoga Konsertförenings 75 års jubileum.

Norudde / Tikkanen / Klockare Bergmans musikskatt

Anders Norudde och Peter Tikkanen är Karlskogamusiker som kommer från olika musikvärldar och förenas här i att levandegöra klockare Johan Gustav Bergmans handskrivna noter.

Anders, fiolspelare, multiinstrumentalist, som i 40 år arbetat med den äldre folkmusiken och Peter som pianist, kompositör och arrangör.

Johan Gustav Bergman var född 1799 i Ringkarleby, var klockare inom Karlskoga församling under åren 1821-59. Klockaren hade tre års utbildning. Han valdes av sockenstämman och var ansvarig för musiken, ja för allt som inte prästen gjorde. Klockarens första instrument var fiol, sedan cello, valthorn oboe. Orgeln spelades till en början av kringresande ”organister”. Så småningom lärde sig klockarna och tog över orgeln. Första orgeln i Karlskoga kyrka tillkom 1858, så Bergman fick nog aldrig hantera den.

Klockaren var även skolmästare. Fram till 1842 var skolgång kyrkans ansvar. Klockaren var en mycket viktig person.
Hade en måttlig lön, men det han verkligen tjänade på var att spela på danser.
Där klockarna utbildade sig kan de ha delat med sig av på den tiden populära låtar, som de sedan skrev ner i sina nothäften.
Så spreds tex polskor, valser och polonäser som det sedan blev lokala varianter på. Lokala spelmän i bygderna fick till sina egna varianter på melodierna som ibland levt kvar till än idag.

I Karlskoga Konsthall framför Norudde/Tikkanen ett antal av klockare Bergmans polonäser, arrangerade efter hans nedskrivna andrastämmor och efter egna huvuden. Originalnoterna finns på Visarkivet.

Fri entré.
Insläpp från 18.30, begränsat antal platser.
Varmt välkommen!

Arrangörer Karlskoga Konsertförening och Karlskoga konsthall.

Beethovens sonater för piano och violin

Program:
Beethovens sonater:
Op 24  Nr 5 Vårsonaten
Op 47 Nr 9 Kreutzersonaten för violin och piano

Katarina Andreasson, Violin
Katarina Andreasson är en av de ledande svenska kapellmästarna , violinister och konsertmästare. Som 22-åring blev hon 1:a Konsertmästare för Aalborgs symfoniorkester och senare av Göteborgs Operaorkester. Sedan 1996 är hon 1:a Konsertmästare för Svenska Kammarorkestern (SCO) i Örebro.
Peter Friis Johansson, piano
Peter Friis Johansson glödande spel och känsla för subtil klanglig variation, förenat med förmågan att se oväntade konstnärliga samband och utifrån dem skapa raffinerade musikaliska idéer har gett honom epitet som ”nyansernas konung”, ”ljudmagiker” och ”fullblodsgeni”. Han har gjort bejublade framträdanden på flera av världens mest prestigefyllda scener, vunnit tävlingar i högsta internationella konkurrens och samarbetat med flera av vår tids största tonsättare.

”Oddjob”Jazzgrupp

Under två decennier har de hyllats av publik och kritiker för album och konserter både på hemmaplan och ute i världen. Oddjob tar ständigt nya grepp om jazzen och är aldrig rädda att utforska nya uttryck, med inspiration till sin musik i allt från dalkullekulningar till Clint Eastwood-filmmusik. För att inte nämna det rosade barnprojektet Jazzoo som bland annat belönats med det prestigefyllda Grand Prix Du Disque i Frankrike och visats på SVT Barnkanalen.

Att allt Oddjob tar sig för blir guld bevisas inte minst med de tre Grammisar och Manifestpriset som de kammat hem för sina skivor. Musiken står ständigt i förnyelse, och deras musik är alltid Oddjobsk: spännande, innovativ, inåtriktad, utåtriktad, med ett kokande sväng och ett telepatiskt samspel utöver det vanliga.

Efter att ha släppt tre temaskivor återvänder nu Oddjob med albumet KONG: med helt och hållet egenkomponerad musik, för första gången på över 10 år.

Medlemmar:
Goran Kajfes – trumpet, effekter, congas
Per ”Ruskträsk” Johansson – saxofoner, basklarinett, slagverk
Peter Forss – elbas, kontrabas, synthbas
Daniel Karlsson – piano, orgel och synth
Lars Skoglund – trummor, slagverk

INSTÄLLT! Gruppen Sammarkand

Samarkand spelar musik med rötter i den nordiska och keltiska musiktraditionen. Deras egna arrangemang sätter en personlig prägel på det som vi kommer att få lyssna till, då folkmusiken ligger dem varmt om hjärtat önskar de få dela med sig av en varm och hjärtlig musikupplevelse, musik för själen helt enkelt!

Malin Parsmo, sång och flöjter
Samuel Johansson, gitarr och predikantorgel
Mart Hallek, fiol

Arrangörer Karlskoga Konsertförening och Karlskoga konsthall.

Varmt välkommen!

”Highscore” Musik från dataspelens och filmens värld

För många unga idag sker det första mötet med konstmusik genom just musik till dataspel och filmer. Många stora speltillverkare anlitar kompositörer från alla läger för att förhöja stämningen i sina spel. Mycket av den musiken klarar sig också bra på egna ben.
Därför bjuder nu Karlskoga Konsertförening på en bländande konsert med musik från spel och filmer som: Tetris, Super Mario, Battlefield, World of Warcraft, Pirates of the Caribbean, Gudfadern, , Yellow Submarine, Game of Thrones m.m.
Räkna med en omväxlande, spännande och känslomässigt laddad konsert!
Vi har idag åter glädjen att välkomna Ulf Wadenbrandt som dirigent!

Deltagare:
Karlskoga Symfoniorkester
Akademiska orkestern, Örebro Universitet
Pearl Street band Karlskoga Kulturskola

Amanda Ginsburg med band

Amanda Ginsburgs karriär har det senaste året gått spikrakt uppåt. Efter att hon 2018 kom med sitt kritikerrosade debutalbum ”Jag har funderat på en sak” fortsatte framgångarna med Olle Adolphson-stipendium, Stim-stipendier och Sveriges kompositörers/ textförfattares Jazzpris med motiveringen.
Den 7 februari 2019 mottog Amanda en Grammis för årets jazzalbum!

I höst släpper Amanda sitt andra album ”I det lilla händer det mesta”. Så här säger hon själv om albumet, som hon också beskriver som en direkt uppföljare till det första:
– Vardagen är en evig källa för inspiration och jag gillar att gräva i dess märkliga mönster. Det är i det lilla som det mesta händer, oftast utan att en ser det. Det är också just de saker jag kan längta efter som mest. När det blir för stort finner jag sällan orden.

Den 27 mars släpptes Det funkar varje gång som är första singeln från det kommande albumet.
– En glad bit om ganska obetydliga saker som kan skava lite i relationer men som en står ut med för det är en människa en känner väl och älskar.

I samband med albumsläppet åker Amanda på releaseturné. Med sig har hon sitt band: Filip Ekestubbe – piano, Ludvig Eriksson – kontrabas och Ludwig Gustavsson – trummor.