Karlskoga Konsertförening

Brett utbud av musikevenemang med hög kvalitet

In thePocket

För dig som tycker om jazz eller är spelsugen erbjuder Konsertföreningen i samverkan med lärarensemblen Egentligen Tisdag ifrån Kulturskolan och Gastro Bar & Kök tillsammans med ABF Musikhuset Karlskoga nu In the Pocket.
Är du sugen att damma av trumpeten, leta fram din gamla Real Book och spela standards med fullt komp? Eller är du helt enkelt sugen att avnjuta god mat och dryck och lyssna på bra jazz? Då är du välkommen till In the Pocket!
Fri entré!

”Musik på stan” med Bofors musikkår

Ta en paus och kom och lyssna till Bofors musikkår på torget medan du handlar!

Platser i livet

In the Pocket

Fri entré!

”Circles”

Karin Hammar har spelat med några av jazzens stora som Bob Brookmeyer och Carla Bley och anlitas ofta som storbandmusiker här hemma och internationellt. Men hennes mycket vackra trombonspel har också kunnat höras i scenshower med Björn Skifs och Orup.
Hennes grupp Fab 4 har funnits i fem år och framträtt på jazzklubbar landet runt med sin lekfulla och oforcerat svängiga musik som är fast förankrad i melodiös jazz. Det är musik som spelar över hela registret från skir lyrik till jazzigt groove. I Fab 4 ingår gitarristen Andreas Hourdakis, basist är Niklas Stjernqvist och bakom trummorna sitter Fredrik Rundqvist.

”Så minns vi Monica Z.”

Ett lingonris i ett cocktailglas!
Från jazz till Hasse & Tage med inslag av Povel och lite folkton.
Vännerna består av Christer Blomberg, Inga-Lill Brogeland, Gunnar Hjorth och Ingrid Langaard.
Musiklärare och musiker som gjort en hel rad konserter tillsammans.

Gratis inträde!

Nordiska mästare med Karlskoga Symfoniorkester

Vi bjuds på musik av Bo Linde, J. Sibelius, och Fredrik Delius

Frederick Delius född 29 januari 1862 i Bradford i Storbritannien. Död 10 juni 1934 i Frankrike.
1888 började han sina musikstudier i Leipzig, det var där han lärde känna Grieg. Under sina sista 10 år var han blind och förlamad, men han fortsatte ändå att komponera då han fick hjälp av en ung engelsk organist vid namn dr Eric Fernby.

On Hearing the first Cuckoo in Spring är en symfonisk dikt. Verket är skrivet för liten orkester och är en naturskildring vars huvudtema är den norska folkmelodin Ola-dalum som även Edward Grieg använde i sina 19 norske folkviser.

Bo Linde var 22 år gammal när han ansökte om att gå med i FST, Föreningen Svenska Tonsättare.
Den brådmogne Linde som började sina studier på Musikhögskolan i Stockholm redan som femtonåring hade vid det här laget tagit examen och fått mycket uppmärksamhet för verk som framförts på konsertscener både i Stockholm och i hans hemstad Gävle.
Han ville komponera med elegans och lätthet, musik som kommunicerade med lyssnaren och som var underhållande.
Det passade inte alls de radikala modernistiska strömningarna i 50-talets Stockholm och i synnerhet inte för Karl-Birger Blomdahl som i fråga satte Bo Lindes lämplighet i FST.
Bo Linde skrev ursprungligen sin violinkonsert för Josef Grunfarb som var konsertmästare i de stora orkestrarna i Stockholm. Solisten och konsertmästaren Karl-Ove Mannberg som framför verket i Karlskoga och som även spelat in konserten på skiva var mycket god vän med Linde från Gävletiden.

Kvällens solist Karl-Ove Mannberg är född 1934.
Han studerade vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 1954-57 och var anställd i Sveriges Radio Symfoniorkester 1958 – 1966.
Han var förste konsertmästare i Gävleborgs Läns orkester 1967 -1971, i Göteborgs Symfoniorkester 1971 -78, i Sveriges Radios orkester 1977 -1983, i Seattle Symphoni Orchestra 1979 – 1994. Mannberg invaldes den 19 maj 1988 som ledamot 863 av Kungliga Musikaliska Akademien.
Dirigent: Glenn Mossop

Allsång för barn

Arrangör: Föreningen Musikpalatset

”Cellojazz”

En konsert med pianisten Mathias Algotsson och cellisten (basisten, komponisten) Svante Henryson i duoformat. Båda är mycket välmeriterade.

Henryson växte upp i Umeå och började spela elbas i ett rockband vid 12 års ålder. När han var 14 år gjorde han sin första spelning på Jazzklubben i Umeå som kontrabasist. Därefter studerade han kontrabas och komposition vid Ingesunds musikhögskola och Musikaliska Akademien i Prag. Som tonåring blev han medlem i Oslo Filharmoniske Orkester och efter solodebuten blev han orkesterns solokontrabasist. I kvällens konsert spelar han cello.

Algotsson har spelat runt om i världen med välkända namn som Barbara Hendricks, Magnus Lindgren, Margareta Bengtson (the Real Group) och Rigmor Gustafsson. Algotsson har också, precis som Svante Henryson, en speciell förmåga att förflytta sig mellan genrer och stilar och är också en uppskattad kompositör.

”Brita och Max”

Får vi lov att presentera ett klassiskt familjeband – två välartade vuxna som beslutat att leva livet tillsammans och börja producera både barn och musik. Järvsöstintan Brita Björs flyttade ner till exotiska Skåne och träffade där Malmöpågen Max Tellving och ljuv musik uppstod. Och här får ni höra den. Bluegrass, oldtime, singer-songwriter, amerikana. Med sina samsjungna röster tar de sig an hjärteknipande sånger, Max spelar gitarr och Brita spelar kontrabas. Nu är de också i full färd att producera småmusiker och har lyckats få fram två små gullungar (medverkar dock inte ännu men har framtiden för sig).

Gratis entré!