Karlskoga Konsertförening

Brett utbud av musikevenemang med hög kvalitet

Walk Tall Kvintett

Jazzmusikern Martin Sjöstedt har under de senaste åren gjort sig ett stort namn på den internationella jazzen som en unik multibegåvning, Många känner honom som pianist, andra som basist, eller varför inte saxofonist? Inte nog med det, dyker han allt oftare upp som arrangör och kompositör för några av Europas bästa storband.
Med det nyskapade bandet Walk Tall återvänder han till det som utgör grunden för hela all hans musik.

Walk Tall står stadigt i jazztraditionen med tydliga referenser till föredömen som Horace Silver, Art Blakey och Cannonball Adderley. Alltid med fokus på basen vilket betyder att vi kommer få möta basister som inspirerat Martin under alla år – Ray Brown – Paul Chambers – Charles Mingus med många fler. Att det är ett ”superband” råder ingen tvekan om. Med sig har Martin kanske de mest anlitade musiker som jazzsverige idag kan uppbringa.
Line-up:
Karl Olandersson – trumpet
Per ”Ruskträsk” Johansson – altsaxofon
Leo Lindberg – piano
Moussa Fadera – trummor
Martin Sjöstedt – bas

Peter och vargen

Sju musiker och en berättare framför Sergei Prokofiev-s klassiska musiksaga Peter och Vargen
Berättelsen handlar om den unge Peter, som av misstag släpper ut en anka från sin farfars gård. Ankan äts upp av vargen. Peter hindrar dock jägarna från att skjuta vargen, och den förs i stället till en djurpark.

Peter och vargen är originalt skriven för flöjt, oboe, klarinett, fagott, tre horn, trumpet, trombon, timpani, triangel, tamburin, cymbaler, kastanjetter, virveltrumma, bastrumma och stråkar. Varje roll i berättelsen har sitt eget instrument och ett ledmotiv.

I vår version har Erik Hagström bearbetat originalpartituret så att det kan framföras med hjälp av enbart sju musikanter som besätter samtliga instrument.
Erik själv ansvarar för flöjt, oboe, klarinett och fagott.
Jörgen Ärlandsback spelar trumpet, trombon och tre hornstämmor medan huvudpersonen i sagan Peter spelas av Nobel-kvintetten.
Berättare är Ingrid Langaard.

Peter och vargen ingick som ett avsnitt i den animerade Disneyfilmen ”Spela för mig” (1946)
Den har också visats som fristående kortfilm ”Fantasia”.

Familjepaket: Biljettpris är 100:- för vuxna. Barn och unga under 18 år gratis.

In the Pocket

För dig som tycker om jazz eller är spelsugen erbjuder Konsertföreningen i samverkan med lärarensemblen Egentligen Tisdag ifrån Kulturskolan och Red Brick tillsammans med ABF Musikhuset Karlskoga nu In the Pocket.
Är du sugen att damma av trumpeten, leta fram din gamla Real Book och spela standards med fullt komp? Eller är du helt enkelt sugen att avnjuta god mat och dryck och lyssna på bra jazz? Då är du välkommen till In the Pocket!

Kahjenn ”Jag bara är”

Kahjenn består av Kristina Folker, Hannah Nordén och Jenny Nordström som tillsammans skriver och sjunger visor med tänkvärda texter om livets utmaningar och krav. Fri entré. Arrangeras i samarbete med Karlskoga Kulturförvaltning.

Fri entré.

Arrangeras i samarbete med Karlskoga kulturförvaltning.

In the Pocket

Trio X

Trio X är en av Sveriges mest välrenommerade pianotrios. Trions särprägel är utforskande och gränsöverskridande musik och de erfarna musikerna låter sig inspireras av många genrer.

I Trio X ingår Lennart Simonsson, piano Per V Johansson, bas och Joakim Ekberg, trummor.

Blåsfest – 2 musikkårer ger er fusion, fest och fanfarer.

Bofors musikkår samarbetar med Olaus Petri musikkår och ger konsert i Bregårdsskolan aula
Dirigent är Staffan Sjösvärd.

Förklädd Gud

Förklädd Gud skrevs av Lars-Erik Larsson med text av Hjalmar Gullberg och uruppfördes i radio den 1 april 1940, mitt under brinnande världskrig,  då Tyskland inom en vecka invaderade Danmark och Norge. Hjalmar Gullbergs text ger ett budskap om medmänsklighet och hopp. En älskad och ständigt aktuell svensk klassiker.

Utöver detta stycke framförs även hans Pastoralsvit och fagottconsertino med Tomas Sahlberg som solist.

Medverkande Karlskoga Symfoniorkester, Karlskoga Kammarkör, Mariestads kammar kör och Da Capo-kören från Töreboda.

Dirigent: P-O Broberg
Recitatör: Claes Astin känd från Sveriges Radio

Sångsolister: Anna-Karin Schäfer och Peter Kronlöw.

Trio GPS ” Från öst till väst i kammarmusikalisk folkton”

Kammarmusikaliska arrangemang signerade Hans Wahlgren tillsammans med svensk folkmusik, östeuropeiska influenser och annan folklig världsmusik med en humoristisk underton.

Medverkar gör Cecilia Bukovinsky fiol, Kjell Nytting klarinett och Tommy Nilsson dragspel

Fri entré!

Arrangemang i samarbete med Karlskoga kulturförvaltning.

SE-Quartett

Den framgångsrika och internationellt erkända jazzkvartetten bestående av en dansk och tre svenskar berör med deras musik lyssnare både inom och utanför jazzvärlden. SE-Quartet släppte i april 2017 albumet Going North och har nu 5 miljoner uppspelningar på Spotify. Dessutom har radiostationer och tidningar i hela norden uppmärksammat albumet som är kvartettens tredje release på bara fem år.

SE-Quartet hämtar inspiration från många andra genrer som gospel, avant-garde, klassisk, populärmusik och soul. Musiken fängslar med dess vackra melodier och samt ett lyhört samspel med episka improvisationer.

Musiken har de skrivit själva och med improvisationen som grund uttrycker kvartetten både energi och oförutsägbarhet samt stillhet och eftertänksamhet, vilket kan vara en bild på hur livet kan te sig.