Digital träff med Lokala integrationsnätverket

Hur har ni haft det i sommar och vad är på ingång under hösten? Temat blir helt enkelt nuläge och lägesuppdatering vad som händer runt omkring i era verksamheter.

När? Torsdag 30:e september kl.13:30-15:00
Var? Digitalt via teams – Klicka HÄR för att ansluta
Hur? Vi går laget runt för att höra vad som händer och är på gång!

Syftet med vår träff är som alltid att höra om era verksamheter gällande integration just nu. Passa på att berätta om en aktivitet, om ni söker hjälp med någor eller vad som helst som ni vill berätta om för gruppen!

Maila din gärna din anmälan till sofia.tungfelt@mockelnforeningarna.net så vet jag ungefär hur många vi blir.

Väl mött!

MVH Sofia Tungfelt
Verksamhetsledare, Möckelnföreningarna

PS. Besök gärna Lokala integrationsnätverkets hemsida och kom med förslag och synpunkter på dess innehåll: www.mockelnforeningarna.se/integrationsnatverket
På sidan finner du bl.a. mötesnoteringar från förra träffen, klicka HÄR

Promenader för kropp och knopp

Som du vet, ju mer du rör dig, desto bättre är det för din hälsa.
Nu kan du följa med oss ett par timmar per vecka på promenader som ger en positiv inverkan på hur du mår och gör dig gladare. Vi kommer att promenera i olika fina naturområden och du får vara med och upptäcka din omgivning. Du får träna kroppen och träna svenska ”språka mellan tallarna”.

Är du ny i Karlskoga så är det dessutom ett tillfälle att lära känna dina omgivningar och nya människor.

Startdatum: 29 maj
5 fredagsförmiddagar
Begränsat antal platser
Anmäla dig, senast 27 maj, till cirkelledaren Hala Buraq: hala.buraq@naturskyddsforeningen.se eller
Arrangörer: projektet Grön i naturen – språka mellan tallarna 2
Naturskyddsföreningen, Studiefrämjandet och Karlskoga kommun.

Fototävling | humlor

Vi utlyser en humle-fototävling!

I Sverige finns 40 olika humlearter. Hur många finns på din ort och hur många olika humlor kan du fånga på bild på samtidigt? Vi delar ut pris i två kategorier, i alla kommuner i länet. Priset är en fin bok om humlor och något gott.

Två kategorier i fototävlingen:
1. Snyggaste humlebilden
2. Flest olika sorters humlor (olika arter) på bild. Det behöver inte vara på samma bild eller vid samma tillfälle, men det ska vara från samma kommun.

Bilderna ska vara tagna i Örebro län. Lägg gärna upp dina bilder i Språka mellan tallarna-gruppen i din kommun, och skriv vilken plats bilderna är tagna på. Här hittar du alla grupper i länet: https://bit.ly/3dWxEkw
Vinnarna tillkännages 22 maj, på Biologiska mångfaldens dag.

Om du inte vill lägga upp bilderna i gruppen kan du mejla dina bidrag till hala.buraq@naturskyddsforeningen.se. Skriv på vilken plats och i vilken kommun bilderna är tagna.
Värd: Naturskyddsföreningen i Örebro län

Barnkalaset i Degerfors

Barnkalaset anordnas för att ge barnen i Degerfors kommun en riktigt rolig stund där de kan prova på många aktiviteter. Lördag den 18 april mellan kl. 11.00 och 13.30 pågår Barnkalaset i Vallakyrkan. Barnkalaset har fri entré.

Barnkalaset arrangeras av: Vallakyrkan, Degerfors kommun, Pingstkyrkan, Gymnastikföreningen, innebandyklubben MHF, biblioteket, Försvaret, kulturföreningen Berget,  Scouterna, Musikskolan, m fl.

Information från Migrationsgruppen i Karlskoga

Vi fortsätter på samma sätt som tidigare att bistå flyktingar och asylsökande och andra, med kontakter och rådgivning gentemot Migrationsverket, Skatteverket, Försäkringskassan med flera myndigheter och organisationer.

Vi tillämpar ”drop in” vid besök, undantagsvis kan vi boka en bestämd tid.

Normalt finns vi på plats i styrelserummet onsdagar mellan kl. 09.00 och 16.00 (ändrad tid)

Vi har tillgång till tolkar som kan hjälpa oss med arabiska, dari, persiska, somaliska, tigrinska och amhariska.

Vi som jobbar som volontärer är:

Välkomna!

SVENSKA FÖR DIG SOM SÖKER ASYL

Är du ny i Sverige och vill lära dig svenska? Studieförbundet Vuxenskolan (SV) Örebro län erbjuder kostnadsfria kurser i det svenska språket och om det svenska samhället. Våra utbildningar finns i flera av länets kommuner och genom språknivågradering erbjuds du en kursplats som är anpassad efter dina förutsättningar.

Nivågradering ger dig rätt förutsättningar

Inför kursstart får du träffa våra ledare och göra ett språknivåtest. Därefter erbjuds du plats i en av våra utbildningar. Du kommer att få lära dig svenska genom bland annat grammatik, läs- och hörförståelse samt konversation. Du får också fördjupa dina kunskaper om Sverige utifrån samtal om vardagsnära händelser. Vårt arbetssätt bygger på att du är delaktig i lärandet och har möjlighet att påverka innehåll efter dina önskemål.

Våra ledare tar tillvara dina individuella behov

Flera av våra ledare är flerspråkiga och har egen erfarenhet av att lära sig svenska med ett annat modersmål. Vi fokuserar på språkliga färdigheter, där konversation utgör en stor del av utbildningen. Ledaren använder olika pedagogiska arbetssätt för att ge bästa möjligheter för inlärning. Undervisningen sker i dialogform, där du är delaktig i inlärningen och får stöd i att sätta upp individuella mål.

För mer information och anmälan,
vänligen kontakta:
Shahla Ojagh