Våra verksamheter

Caféer

På våra caféer erbjuder vi arbetsträning och praktik. Att jobba på ett café hos oss innebär allt från kassaträning och kundbemötande till beställningar/inköp och skötsel av lokal.

Knappfors

Kilstakiosken

Sommarcaféet

Café Bibblan

Café Ekeby

Restaurang

Det finns massor av olika sysselsättningar inom vår restaurangverksamhet. Mat behöver lagas och serveras. Tallrikar behöver diskas och bord behöver torkas av. Varor måste beställas och matlådor ska köras ut. Kassan måste betjänas och beställningar behöver tas omhand.

Det är definitivt en av de mest utmanande typen av verksamheter för sociala företag då maten måste vara klar när kunderna kommer.

.

Restaurang Alfred

Bageri Alfred

Golfrestaurangen

Bofors Mässen

Daglig Verksamhet

För de som främst söker sig till umgänge och mer kravlös sysselsättning har vi legoarbete på två ställen. Det ena är ”Skaparglädjen” på Värmlandsvägen där tempot är lugnt och möjlighet till pyssel och annat kul finns. I samma lokal finns en loppis vilket gör att de medlemmar som vill kan vara med och på ett lugnt sett prova på att ta ett steg uppåt.

På ”Gamla Brandstationen” där vi har vårt huvudkontor finns det legoarbete i lite högre tempo.

Matsal

Legoarbete ”Skruven”

Loppis

Städ

Från att ha börjat med industristäd åt ett större företag i Karlskoga

utvecklades verksamheten till allt från flytt- och hemstäd till underhåll av en travbana.
Här får medlemmarna en praktisk möjlighet till att lära sig ett yrke och kunna gå vidare och bli anställd

av de företag vi arbetar med när möjlighet finns. Arbetet sker i lugnt tempo och i grupp.

Information om priser och tjänster finner du här!

Arbete i soligt väder!

Travbanan

Andra Verksamheter

En del av vårt arbete är att låna ut personer till olika företag. Vi tar hand om coachingen vilket underlättar för företagen. I utbyte får en medlem möjlighet att få prova på arbete.  Vid förfrågan kan vi hålla utbildningar i HLR.

Utelaget

Utelaget erbjuder gräsklippning, trädgårdsarbete, snöskottning och skräpkörning.

Administration och ledning

För att hålla allt detta flytande krävs det en stor mängd arbete inom administration och ledning som inte ska underskattas. Vi har uppemot 70 arbetstagare där sysslorna i de allra flesta fall behöver anpassas. I många fall behöver de nya som kommer till oss läras upp för att sedan lämna oss när bidragsformen eller extratjänsten tar slut. Detta innebär att vi har en hög omsättning av arbetstagare vilket gör att vår verksamhet behöver vara mycket flexibel. Verksamheter startas och avvecklas beroende på vilka som kommer till oss.