Familjekompis

Vad är Familjekompis?

Familjekompis vill skapa förutsättningar för nysvenska familjer och etablerade svenska familjer att lära känna varandra. Allt görs på ett enkelt sätt som passar er och på lika villkor. Vi vill på detta sätt bidra till meningsfulla relationer samt öka förståelsen för varandra. Vår målsättning är att alla ska kunna vara med, det kräver inga förkunskaper utan det enda vi önskar är att du är öppen för att testa att lära känna en ny familj samtidigt som du bidrar till ett varmare Sverige. Alla typer av familjekonstellationer är välkomna att anmäla sig.

Det är viktigt att poängtera att ingen är fadder åt någon annan – familjerna träffas på lika villkor och lär känna varandra.

Idag finns Familjekompis i Örebro, Arboga, Hällefors, Lindesberg, Lekeberg och Karlskoga.

Hur fungerar det?

När ni anmält er kommer vi att hitta en familj som vi tror kommer passa bra ihop med er. Därefter kommer vi kontakta er och bjuda in till en första träff som Bilda organiserar och bjuder på.

Första träffen

En projektledare för Familjekompis kommer ta emot er och finnas som stöd under hela kvällen. Ni kommer att bjudas på god mat, gemenskap, fika samt möjlighet till lek och aktiviteter för barnen. Tanken med denna träff är att låta dig och din familj lära känna den familj ni matchats med lite bättre.

Under träffen får ni även möjlighet att byta kontaktuppgifter med varandra då vår förhoppning är att ni ska ses ytterligare två gånger. Ni kan med fördel redan här bestämma hur nästa träff ska se ut och om ni vill ta del av något av Bildas gratiserbjudanden.

Kommande träffar

Ni som väljer att ses igen efter första träffen kan antingen hitta på egna aktiviteter eller ta del av våra gratiserbjudanden. Förslag på egna aktiviteter kan vara gemensamma utflykter, en fika på stan, träffas i en lekpark, middag hemma hos varandra och dylikt. Vilken typ av aktivitet man genomför är helt upp till er som träffas!

Gratiserbjudanden

Nedan kan ni se vilka aktörer som tillhandahåller gratis aktiviteter för er att gå på tillsammans med er Familjekompis-familj. Dessa är endast tillgängliga om ni går på aktiviteten tillsammans med den familj som ni blivit matchad med.

• MegaFun
  • Bodaborg
  • Gustavsvik
  • Lerbäcksteater
  • Lustiga Landet
  • ÖSK

På vissa av aktiviteterna finns ett begränsat antal biljetter per år. Mer information om dessa erbjudanden får du under första träffen.

Kontakta oss vid frågor:

Sofia Tungfelt