Linedanceklubben för dig som vill dansa linedance i Örebro och Karlskoga

Välkommen till

Linedanceklubben för dig som vill dansa linedance i Örebro och Karlskoga

Black River Linedance Club

Linedance är en av många country & western dansstilar och är bland de mest allsidiga dansformer som finns. Dansstegen är inlånade från de flesta dansstilar i världen – rock & roll, step, hiphop, latinamerikansk, klassisk m.fl.

Dansmusiken varierar från country till pop och disko.

Dansarna står på rader – lines. Vi gör inte några formationer som man gör i squaredance och folkdans utan vi håller oss till ”lines”. Du behöver ingen partner.

Varje dans består av fasta kombinationer av danssteg som upprepas under dansens gång till 16, 24, 32. 48, 64 eller fler taktslag i musiken, Varje sådan serie kallas för ”vägg”. Dansen byter riktningar eftersom varje serie innehåller vändningar.

Det finns flera tusen danser och varje dag skapar korreograferna nya. Alla har ett eget namn och sina egna stegkombinationer som dansarna lär sig utantill.

Linedance kan dansas på alla nivåer.!

Forskning kring Linedance visar att just linedansens stampande och klappande kan öka bentätheten med 25 %. Dessutom ökar syreupptagningsförmågan, hjärtverksamheten stimuleras och koordinationen förbättras genom dansen. Skaderisken är dessutom liten. På köpet ökar den sociala kontakten och gemenskapen.

Läs mer om oss eller kontakta oss