Aftonstjärnan

Föreställning
  • Premiär:

2014-03-02

I Aftonstjärnan tar Hjalmar Söderberg upp de eviga frågorna om hur vi människor bemöter varandra. Vi befinner oss i mellankrigsperiod, en brytningstid då världen förändrades och klassamhället blev allt tydligare. En tid då de förtryckta reste sig mot sina förtryckare.

Aftonstjärnan spelas av en seniorensemble, alla erfarna och skickliga skådespelare som gestaltar gästerna på Café Aftonstjärnan någonstans i Sverige.  Vi följer de olika gestalternas funderingar om livet och samhället.

Denna humoristiska djupt mänskliga föreställning ger oss under drygt 50 minuter en bild av ett Sverige som fanns och som inte har försvunnit. Föreställningen är naturligtvis en angelägenhet för alla åldrar.

Teater Nolbys Aftonstjärnan hade premiär på Kungsteatern i Karlskoga 2 mars 2014 där den spelade fem gånger.  11 april 2014 spelades på ett fullsatt Folkets hus i Röfors söder om Laxå. 6 och 7 september gavs två föreställningar på Sparbanksbörsen i Fjugesta där det vid lördagens föreställning serverades pyttipanna med stekt ägg, rödbetor, bröd och smör. Det fanns möjlighet att köpa två vita och en brunn i sann 40-tals tradition. Stort gemyt.

Aftonstjärnan planeras spela en föreställning på Transtrands Bygdegård den 25 september.

Recensioner

Läs  Recension i Karlskoga Tidning / Kuriren 20140304 av Benny Abrahamsson.

Läs recension på Kulturbloggen i Örebro av Björn Reijmers

Boka föreställningen

Föreställningen kan med fördel spelas i lokaler med mindre scener som Bygdegårdar och mindre Folkets Hus. Finns intresse för denna intressanta och välspelade föreställning kontakta Teater Nolby på info@teaternolby.se eller på telefon 070 558 8665 alt. 0586 18086 för mer information.

Turnéperiod: 2014-03-02 – 2015-06-30

Bilder från föreställning är samtliga tagna av fotograf Mats Endermark.

Recension-Aftonstjärnan