Örebro Rättighetscenter

Örebro Rättighetscenter Evenemangsida

Föreläsning: Diskrimineringslagens skydd för HBTQI-personer

Svensk lagstiftning har gått från att bedöma HBTQI-personer som kriminella till att utlova ett särskilt skydd mot diskriminering. Men särskiljande lagstiftning och problematiska normer lever kvar ändå och detta leder till orättvis behandling än idag.

Hur skyddar lagen HBTQI-personer? Vad är diskriminering och hur hänger det ihop med normer? Vilka rättigheter har du som utsätts?

Julia Leanderson, verksamhetsutvecklare vid Örebro Rättighetscenter, redogör för diskrimineringslagens skydd och reder ut begreppen. Passet varvas med diskussion där du som åhörare får lufta dina tankar.

Tid: Onsdag 5 december kl 16.00
Plats: Karlskoga Bibliotek

Fri entré! Varmt välkomna!

Föreläsningen är en del av föreläsningsserien ”Hbtqi – kunskap, porträtt och kamp” som arrangeras av Örebro Rättighetscenter, ABF Örebro län och Karlskoga bibliotek.

Läs mer om eventet på Facebook genom att klicka HÄR!

Föreläsning: Han, hon, hen, den, vem? Det är jag!

”Kedjorna brast. Alla kedjor jag lindat runt mig brast en efter en. Tills jag en dag stod där och insåg att om jag inte gjorde någonting så skulle jag gå under fullständigt. Jag lyfte luren och ringde efter hjälp.”

Alexandra Zoffmann berättar om sina erfarenheter av att födas in i fel kropp. Om sina försök att lära sig leva med och acceptera och anpassa sig efter kroppen och vilka konsekvenser det höll på att få för henne. Hon vill berätta om hur det kändes när hon äntligen insåg det fruktlösa i sin kamp och flyttade fokus. Hon vill berätta om trångsynthet, vidsynthet och människans fantastiska förmåga till att hjälpa, stötta och finnas till för varandra.

Tid: Onsdag 21 november kl 18.00
Plats: Karlskoga Bibliotek

Läs mer om eventet på Facebook genom att klicka HÄR!

Föreläsning: Frågor och funderingar kring hbtqi

Kom på en kunskapshöjande träff där Pell Uno Larsson öppnar upp för samtal om ämnen som identitet, normer och sexuell läggning. Med mångårig erfarenhet, bland annat som legitimerad sjuksköterska och engagerad i RFSL:s förbundsstyrelse, har Pell Uno gedigen kunskap inom området.

Ta med dina frågor och funderingar till en träff där alla personer och alla frågor är välkomna!

Tid: Onsdag 19 september kl 16.00
Plats: Karlskoga Bibliotek

Fri entré! Varmt välkomna!

som Örebro Rättighetscenter arrangerar tillsammans med ABF Örebro län och Karlskoga bibliotek.

Läs mer om eventet på Facebook genom att klicka HÄR!

Örebro Rättighetscenter besöker Karlskoga bibliotek!

Örebro Rättighetscenter är en antidiskrimineringsbyrå som erbjuder kostnadsfri juridisk rådgivning i diskrimineringsfrågor. Under våren besöker vi Karlskoga bibliotek för att svara på era frågor om diskriminering samt informera om vår verksamhet. Vi finns på plats den 8 mars!

Om Örebro Rättighetscenter
Örebro Rättighetscenter är en religiöst och partipolitiskt obunden förening som driver en antidiskrimineringsbyrå. Vi arbetar för människors lika rättigheter och mot diskriminering. Föreningen har drivit verksamheten sedan starten 2006.

Vi arbetar med:

• Kostnadsfri juridisk rådgivning och stöd till personer som känner sig diskriminerade
  • Information och utbildning om diskriminering och diskrimineringslagstiftningen
  • Opinionsbildning/Lobbying

Föreläsning: Flirt eller sexuella trakasserier?

Vad är sexuella trakasserier i juridisk mening? När blir ett skämt kränkande? Vilka rättigheter har man som utsatt?
Julia Leanderson, verksamhetsutvecklare vid Örebro Rättighetscenter reder ut begreppen och informerar om
diskrimineringslagens skydd mot sexuella trakasserier.

Föreläsningen arrangeras av Örebro Rättighetscenter och ABF Örebro och är kostnadsfri!

Tisdag 17 april, klockan 18.00-19.00
Plats: Karlskoga bibliotek