Vårstädning

Måndagen den 23 april klockan 18.00 är det dags för vårstädning både ute och inne i föreningsgården. Även vid Vargberget och Barkplan behöver det ”snyggas upp”.

Vi håller på ett par timmar och sedan bjuds alla på kaffe och smörgås.

Ta gärna med egna redskap.

VÄLKOMMEN!

Valborg i Nolsokna

Välkommen till valborgsfirande i Kedjeåsen måndagen den 30 april.

Brasan tänds klockan 20.00 och vårtalet hålls av Kalle Selander. Kalle är utvecklingschef i vår kommun och har tidigare varit programledare i radio samt skrivit både manus och regiserat ett flertal revyer.

Sång av Karlskoga sångargille.

Servering och pub i Kedjeåsgården.

Hjärtligt VÄLKOMMEN!

LISA – hitta rätt hjälp i Karlskoga – Degerfors

Enligt Svenska akademiens ordlista kan lisa betyda lindra, mildra eller att göra något mindre svårt. Det kan också betyda att ge lättnad eller det lite ålderdomliga uttrycket bereda vederkvickelse.

Hemsidan vill visa på vilken hjälp som finns att få i Karlskoga och Degerfors. Det kan handla om rådgivning eller samtalsstöd. Kanske har du blivit utsatt för ett brott eller blivit diskriminerad. Kanske mår du inte så bra, fysiskt eller psykiskt. Det finns olika organisationer i Karlskoga och Degerfors som kan erbjuda hjälp för den som behöver. Här finner du information till vart du kan vända dig.

Hemsidan är resultatet av ett samarbete mellan Möckelnföreningarna och Region Örebro. Ta gärna kontakt om du har frågor eller synpunkter!

Det skriver Emil Lundkvist
som är verksamhetsledare i Möckelnföreningarna

LISA finns som en länk under rubriken BOKMÄRKEN på Nolsoknas hemsida.

Resultat från pimpeltävlingen på Immen

Lördagen den 10 mars genomfördes byalagets årliga pimpeltävling på Immen. Efter en vecka med snö och blåst var vädergudarna på betydligt bättre humör. Även om solen inte sken och fiskarna inte var på sitt bästa napphumör fick de 30 deltagarna en trevlig förmiddag på sjön.
I herrlassen med 22 deltagare segrade Arne Karlsson med en segervikt på 759 gram vilket var nästan dubbelt så mycket som tvåan och trean Peter Knast resp. Sven-Erik Lindblad.
I damklassen med tre deltagare segrade Tuula Pesonen med en vikt på 591 gram.
I barnklassen slutligen, där tre ungdomar ställde upp, vann Axel Hultman. Han lyckades fånga en snorgärs  som vägde 8 gram vilket räckte till seger.
Resultatlistan i sin helhet framgår av tabellen nedan.

Herrklassen (22 startande)

1. Arne Karlsson – 759 gram
  2. Peter Knast – 357 gram
  3. Sven-Erik Lindbladh – 356 gram
  4. Anders Eriksson – 260 gram
  5. Lasse Wadman – 221 gram
  6. Bo Sandberg – 184 gram
  7. Krister Edbom – 164 gram
  8. Jean Wärn – 114 gram
  9. Billy Fransson – 113 gram
  10. Kjell Wass – 100 gram
  11. Lars B. Sundström – 89 gram
  12. Håkan Philipsson – 76 gram
  13. Roine Hernfridsson – 42 gram
  14. Albin Wärmelid – 33 gram

Damklassen (tre startande)

1. Tuula Pesonen – 591 gram

Barnklassen (tre deltagare)

1. Axel Hultman – 8 gram

Efter utflykten på isen fick segrarna och de deltagare som fått fisk välja sina priser från det fina prisbordet.
Byalaget bjöd på kaffe och kaka och för de som var hungriga fanns korv och bröd att köpa.
Vi gratulerar segrarna och tackar alla deltagare och funktionärer för en trevlig samvaro och en väl genomförd tävling.
Vi tackar också alla de som skänkt priser till prisbordet.

Vågmästare Gert väger in segerfångsten

Tuula, segrarinna i damklassen, tar emot sitt pris av Anders

Axel med sin segerfångst, en snorgärs på 8 gram

Vinnare på årets almanackslotteri

Vinnare på årets almanackslotteri är:

1. Lunch för två personer på Loka Brunn – lott nummer 195 – Lennart Fredman.
  2. Presentkort på fotvårdsbehandling hos Anne-Maries massage och fotvård – lott nummer 9 – Maj-Britt Jonsson.
  3. Presentkort på delkroppsmassage hos Kroppshälsan – lott nummer 143 – Sylvia Rosander.
  4. Två teaterbiljetter till årets sommarföreställning, Markurells i Vadköping, på Teater Nolby – lott nummer 4 – Torbjörn Eriksson.
  5. Presentkort (250 kronor) för hårvård eller produkter på Hårvårdssalongen – lott nummer 148 – Lars Jakobsson.
  6. Presentkort (200 kronor) hos Karlskoga SPA – lott nummer 186 – Sandra Jakobsson.
  7. Fotvårdspaket hos Söta Tå Fotvårdsklinik – lott nummer 18 – Yvonne Lövgren.
  8. Korg med matvaror från Grythytte Qvarn – lott nummer 163 – Gertrud Jensen.

Vi tackar alla givare och all de som köpt årets almanacka.

Vindskyddet i Lokadalen

Nolsoknas vindskydd i Lokadalen har fått ett nytt tak. Det gamla torvtaket har tagits bort och ersatts med ett plåttak. Orsaken var att det fanns risk för att innertaket skulle ruttna men nu håller det länge än. Takläggare var Anders Thelander, Håkan Eriksson och Håkan Philipsson. Byalaget lyfter på hatten och tackar!

Notera vedskjulet i bakgrunden. Det är länsstyrelsen som gjort detta och veden kommer från området kring vindskyddet som de röjt. Platsen har fått ett nytt ansikte och är värd ett besök.

Antingen bara för att grilla korv eller också för att göra en vandring i det nya reservatet. Åk ner vid Ettala några hundra meter till parkeringen. Där finns en informationstavla för reservatet och du har en promenad på ca 300 meter till vindskyddet. Från parkeringen utgår också vandringslederna. Du kan följa en orange märkning mot Paddtjärn och sedan vidare mot Murstensdalens naturreservat. En bit in på denna led kan du istället gå söderut, likaså efter en orange märkning och komma fram vid den gamla träbron längre söderut i Lokadalen. Därifrån går du den gamla Lokavägen tillbaka till parkeringen. Tänk på att det är blött så stövlar är ett bra val.