Yoga

På måndag den 24 september börjar vi åter med yoga i Kedjeåsens skola.
Vi träffas varje måndag klockan 1900 för ett pass på 50 minuter.
Instruktör är som vanligt Daniel och kostnaden är 50 kronor per tillfälle.
Vi håller på fram till i mitten av december varefter vi gör en liten paus över jul och nyår.

VÄLKOMMEN!

Vårt plusgiro försvinner

Byalagets plusgiro försvinner den 1 oktober i år. Från och med detta datum skall alla betalningar göras till vårt bankgirokonto 460-1647.

Det går också bra att använda swish.

• 123 335 2036 – Fiskeavgifter
  • 123 344 5707 – Medlemsavgifter
  • 123 312 6844 – Serveringen på Kedjeåsgården

Jaktkväll

Fredagen den 28 september klockan 19.00 är det åter dags för en jaktkväll i Kedjeåsgården.
Programmet spikas inom kort, håll utkik på Facebook.
Viltinspirerad mat kommer att finnas till försäljning och baren är öppen.

VÄLKOMMEN!

2019 års alamanacka

Nu är det dags att ta fram era bilder för 2019 års almanacka. Temat är som vanligt ”Djur och Natur”, gärna från Nolsokna.
Bilderna skall var så stora att de kan tryckas i formatet ca. 12 x 19 cm.

Maila bilder till Torbjörn Hedfeldt (toto.hedfeldt@telia.com). Vi behöver bilderna till senast mitten av oktober.

LISA – hitta rätt hjälp i Karlskoga – Degerfors

Enligt Svenska akademiens ordlista kan lisa betyda lindra, mildra eller att göra något mindre svårt. Det kan också betyda att ge lättnad eller det lite ålderdomliga uttrycket bereda vederkvickelse.

Hemsidan vill visa på vilken hjälp som finns att få i Karlskoga och Degerfors. Det kan handla om rådgivning eller samtalsstöd. Kanske har du blivit utsatt för ett brott eller blivit diskriminerad. Kanske mår du inte så bra, fysiskt eller psykiskt. Det finns olika organisationer i Karlskoga och Degerfors som kan erbjuda hjälp för den som behöver. Här finner du information till vart du kan vända dig.

Hemsidan är resultatet av ett samarbete mellan Möckelnföreningarna och Region Örebro. Ta gärna kontakt om du har frågor eller synpunkter!

Det skriver Emil Lundkvist
som är verksamhetsledare i Möckelnföreningarna

LISA finns som en länk under rubriken BOKMÄRKEN på Nolsoknas hemsida.

Vindskyddet i Lokadalen

Nolsoknas vindskydd i Lokadalen har fått ett nytt tak. Det gamla torvtaket har tagits bort och ersatts med ett plåttak. Orsaken var att det fanns risk för att innertaket skulle ruttna men nu håller det länge än. Takläggare var Anders Thelander, Håkan Eriksson och Håkan Philipsson. Byalaget lyfter på hatten och tackar!

Notera vedskjulet i bakgrunden. Det är länsstyrelsen som gjort detta och veden kommer från området kring vindskyddet som de röjt. Platsen har fått ett nytt ansikte och är värd ett besök.

Antingen bara för att grilla korv eller också för att göra en vandring i det nya reservatet. Åk ner vid Ettala några hundra meter till parkeringen. Där finns en informationstavla för reservatet och du har en promenad på ca 300 meter till vindskyddet. Från parkeringen utgår också vandringslederna. Du kan följa en orange märkning mot Paddtjärn och sedan vidare mot Murstensdalens naturreservat. En bit in på denna led kan du istället gå söderut, likaså efter en orange märkning och komma fram vid den gamla träbron längre söderut i Lokadalen. Därifrån går du den gamla Lokavägen tillbaka till parkeringen. Tänk på att det är blött så stövlar är ett bra val.