Teaterföreningen Lyset

En till Möckelnföreningarna webbplats

Jag, mamma och Förintelsen

I juli 1945 kom Erzebet Klein till Sverige, efter befrielsen i Bergen-Belsen. Hon var 13 år och föräldralös. Här kom hon att leva sitt liv som Elisabeth Dällerud och fick två barn som växte upp i Folkhemmets Sverige. Pjäsen bygger på Elisabeths berättelser från Förintelsen, men ger också en berättelsen hur det var att växa upp med en mamma som var traumatiserad av sina upplevelser.

Jag, mamma och Förintelsen

I juli 1945 kom Erzebet Klein till Sverige, efter befrielsen i Bergen-Belsen. Hon var 13 år och föräldralös. Här kom hon att leva sitt liv som Elisabeth Dällerud och fick två barn som växte upp i Folkhemmets Sverige. Pjäsen bygger på Elisabeths berättelser från Förintelsen, men ger också en berättelsen hur det var att växa upp med en mamma som var traumatiserad av sina upplevelser.

Jag, mamma och Förintelsen

I juli 1945 kom Erzebet Klein till Sverige, efter befrielsen i Bergen-Belsen. Hon var 13 år och föräldralös. Här kom hon att leva sitt liv som Elisabeth Dällerud och fick två barn som växte upp i Folkhemmets Sverige. Pjäsen bygger på Elisabeths berättelser från Förintelsen, men ger också en berättelsen hur det var att växa upp med en mamma som var traumatiserad av sina upplevelser.

Jag, mamma och Förintelsen

I juli 1945 kom Erzebet Klein till Sverige, efter befrielsen i Bergen-Belsen. Hon var 13 år och föräldralös. Här kom hon att leva sitt liv som Elisabeth Dällerud och fick två barn som växte upp i Folkhemmets Sverige. Pjäsen bygger på Elisabeths berättelser från Förintelsen, men ger också en berättelsen hur det var att växa upp med en mamma som var traumatiserad av sina upplevelser.

Jag, mamma och Förintelsen

I juli 1945 kom Erzebet Klein till Sverige, efter befrielsen i Bergen-Belsen. Hon var 13 år och föräldralös. Här kom hon att leva sitt liv som Elisabeth Dällerud och fick två barn som växte upp i Folkhemmets Sverige. Pjäsen bygger på Elisabeths berättelser från Förintelsen, men ger också en berättelsen hur det var att växa upp med en mamma som var traumatiserad av sina upplevelser.

Auschwitz är alltid nu

Efter stor succé med över 2000 personer som sett föreställningen och flera planerade turnéföreställningar runt om i Sverige ger Ung Teater Karlskoga ytterligare två offentliga föreställningar av ”Auschwitz är alltid nu” på hemmaplan. Passa på att se den du också!

”Auschwitz är alltid nu” spelas av Ung Teater Karlskogas äldsta ungdomar. Föreställningen är ett resultat av resan till Auschwitz som gruppen gjorde i juni. Med en konstnärlig upplevelse kan man beröra, där fakta inte alltid når fram. Syftet med föreställningen är att motverka intolerans, rasism och antisemitism och sprida kunskap om Förintelsen.

Läs mer på ungteaterkga.se

Längd: 35 min
Pris: Fri entré – Frivilligt utträde
Hjärtligt välkomna!

Auschwitz är alltid nu

Efter stor succé med över 2000 personer som sett föreställningen och flera planerade turnéföreställningar runt om i Sverige ger Ung Teater Karlskoga ytterligare två offentliga föreställningar av ”Auschwitz är alltid nu” på hemmaplan. Passa på att se den du också!

”Auschwitz är alltid nu” spelas av Ung Teater Karlskogas äldsta ungdomar. Föreställningen är ett resultat av resan till Auschwitz som gruppen gjorde i juni. Med en konstnärlig upplevelse kan man beröra, där fakta inte alltid når fram. Syftet med föreställningen är att motverka intolerans, rasism och antisemitism och sprida kunskap om Förintelsen.

Läs mer på ungteaterkga.se

Längd: 35 min
Pris: Fri entré – Frivilligt utträde
Hjärtligt välkomna!

Jag, mamma och Förintelsen

I juli 1945 kom Erzebet Klein till Sverige, efter befrielsen i Bergen-Belsen. Hon var 13 år och föräldralös. Här kom hon att leva sitt liv som Elisabeth Dällerud och fick två barn som växte upp i Folkhemmets Sverige. Pjäsen bygger på Elisabeths berättelser från Förintelsen, men ger också en berättelsen hur det var att växa upp med en mamma som var traumatiserad av sina upplevelser.