Lyckad höstresa till Lesjöfors och Långban

Karlskoga Motorweteraners höstresa 2018 gick i strålande solsken till Lesjöfors och Långban. Och de 26 deltagarna fick uppleva en intressant dag på båda platserna där kunniga guider stod till förfogande.
I Lesjöfors inleddes programmet med ett besök i Lesjöfors fjäderfabrik, där man, tack vare god orderingång, körde ett par maskiner även på lördagen. Verksamheten inleddes för ungefär 350 år sedan med en stångjärnshammare och i 170 år har man tillverkat fjädrar. Fabriken brann 1996 och flyttades då till nuvarande läge. I dag gör man 75.000 fjädrar i veckan och under KMW:s besök var det fjädrar till Skoda och VW Golf som spottades fram.
Intill fabriken ligger en av de ursprungliga byggnaderna, som i dag inrymmer Lesjöfors muséum där det bjöds på fika. Muséet drivs av en ideell förening och där kan man se olika miljöer, såväl från fabriken som från vardagslivet i Lesjöfors i äldre tider. Allt beledsagat av små filmer. Så fanns till exempel ett litet TV-rum där Hylands hörna med Tage Erlander då han berättade sin historia om den skjutglade prästen.
Från Lesjöfors gick färden tillbaka till Långban där först en utmärkt lunchbuffé intogs i Anna Carolinas kök, inrymt i John Ericssons födelse- och uppväxtgård. Anna Carolina var Johns syster och har därför fått namnge gästgiveriet.
Efter lunchen mötte guiden Donald Eriksson upp. Som Långbansbo i sjätte generationen hade han god koll på gruvsamhällets historia. Bland annat kunde han berätta att Långban är en av världens mest mineralrika platser.
Under en rundvandring besöktes först den gamla masugnen varefter promenaden fortsatte mot gruvfältet där brytningen startade på 1700-talet och pågick in på 1970-talet. Promenaden avslutades sedan vid Tibergs museum, uppkallat efter Hugo Viktor Tiberg som var disponent 1875-1913. Det innehåller en samling av de mineraler som brutits i gruvbyn.
Intresset för resan var egentligen alldeles för litet. För att fylla en buss krävs i stort det dubbla antalet. Man kan bara konstatera att de medlemmar som valt att avstå gick miste om en mycket intressant dag. Frågan är nu om det blir några fler resor. I så fall måste intresset bli betydligt större…