Julfest på Pärltuppen

DSC_0056

Torsdagen den 15 december höll Karlskoga Motorveteraner sin traditionella julfest. Som i år faktiskt avvek en hel del från traditionerna. Efter flera år på Karlskoga hembygdsgård med kaffe och lussekatt, flyttade man för ett antal år sedan festen till Karlskoga folkhögskola, där det bjöds på skinkmacka och kaffe med kaka.

Men nu var det Restaurang Pärltuppens tur att stå för fägnaden, som bestod av ett litet julbord med kallskuret, olika laxsorter och flera olika sillar. Något som uppskattades av besökarna.

I många år har Roland ”Pinnen” Eriksson och hans Pinnens combo stått för musikunderhållningen. I år var emellertid båda hans medsperlare sjuka och i stället framträdde en samling sjungande herrar från Degerfors under namnet Amandakören och med Pinnen som ackompanjatör.

Däremot håller en n y tradition på att bildas. I fjol fick festdeltagarna ingen julklapp, i stället skänkte klubben 2.500 kronor till Barncancerfonden. I år var summan 3.000 kronor och mottagare Tord Saxins Ballskampanj mot manlig cancer.

Ett gratislotteri hade också anordnats och ordförande Per Liliegren  förklarade att första pris bland annat innebar en plats i styrelsen. Ett löfte/hot som visade sig tämligen meningslöst då först ut att hämta sitt pris var Alberto Morello som redan sitter i styrelsen. När sedan nästa vinnare visade sig vara vice ordföranden  Johan Granqvist så föll det hela än mer… Och den tredje vinnaren, Kerstin Larsson, slapp undan med bara förskräckelsen.