Höstresa österut

Årets höstresa gick österut den tredje oktober.

Ett fullt busslast av entusiastiska morgonpigga damer och herrar tog sikte på polismuseet på Gärdet i Stockholm med ett uppehåll för fika i Götlunda.

Tanken från början var att besöka polismuseet i Solna för att bese äldre polisfordon men tyvärr gick det inte att bese på grund av en pågående flytt av verksamheten till Tumba.

På polismuseet på Gärdet fick vi oss en intressant berättelse om hur polisverksamheten startade i mitten av 1800-talet och fram till dags dato. I flertal montrar kunde beses uniformer av olika de slag. Intressant men det var egentligen det andra museet som vi önskade besöka.

Fin lunch serverades på restaurangen i museets närhet. Därefter åter uppsittning i bussen för avfärd mot Uppsala och NV-museet (Nymans Verkstäder). Där togs vi emot av tre pratglada äldre herrar som tog oss runt i företagets olika avdelningar. Vi fick beskåda komponenter som tillverkats på NV. Cyklar från olika tidsepoker med de olika märkena såsom Hermes, Crecent och NV.

Där har även tillverkats mopeder, motorcyklar, båtmotorer och mycket annat.

Efter detta var det dags att sikta in sig på hemresan.