HÖSTENS PROGRAM 2014 GAMLA PUMPHUSET

Förköp göres på Gamla Pumphuset 0586-345 00
Rättigheter = 18 år

24/8  17,00-20,30 PETE GAVIN (UK/GER) http://www.petegavin.de/

Insläpp 17,00( start kl 18,00) Entre 120/100 ( Medlemmar) OBS  Endast kontanter i entren OBS

EN HERRE SOM ALDRIG VARIT I SVERIGE FÖRUT. HÄR KAN DET BLI LITE AV VARJE SLIDE, MUNSPEL. TRADITIONELL BLUES AV EN HERRE SOM FARIT RUNT I VÄRLDEN OCH TAGIT TILL SIG LITE AV VARJE.

20/9 19,00-22,30 THE WALKING CANES

(start kl 20,00) Entre 120/100 ( Medlemmar)
OBS Endast kontanter i entren och vid förköp OBS

Eftersom Ida Bang & The Bluetears inte kunde komma till oss nu i höst så blir det istället högklassig blues från Kristinehamn istället . Ett band som vi har sett spela live ett par gånger och vi är glada att dom kunde komma till oss med så kort varsel . Det kommer att bli en höjdarkväll med munspelsvirtuosen Conny Fallqvist som har gästat oss ett par gånger i lite olika konstellationer bland annat med Fat bull & Do The Strand Band på Kga Bluesfestival 2013 . The Walking Canes spelade på Kristinehamns bluesfest nu i sommar och gjorde ett starkt intryck där nu får ni alltså chansen att se dom här oss . Missa nu inte detta utan kom , ta en öl och digga loss till rejäl Blues !

Medlemmar;
Pia Rahmberg sång
Lars Calais gitarr
Leif Johansson trummor
Jesper Halling bas,
Conny Fallquist sång, gitarr & munspel

Förköp Gamla Pumphuset tel. 0586-34500 OBS ! Kontant betalning vid förköp

26/10 17,00-20,30

VIRGINIA PIHLBLAD & SKYBENDERS  www.facebook.com/pages/Virginia-Virginia-and-Skybenders

VINNARNA I SCANDINAVIEN BLUESCONTEST 2014

“WITH EMPATHY AND EXPRESSION OF THE MUSIC,A CHARISMATIC FRONT PERSON A TIGHT COMP AND FINE SOLO PERFORMENCES AND ALSO GOOD CONTACT WITH THE AUDIENCE”

8/11 19,00-22,30 THE COUNTRY SIDE OF HARMONICA SAM

( start kl 20,00) Entre 120/100 ( Medlemmar) OBS  Endast kontanter i entren OBS

The Country Side of Harmonica Sam explores the sound of the honky tonks in the 50′s and early 60′s. The band delivers steady 4/4 shuffles with whining steel guitar and tic-tac bass. Mix it up with a dash of 50′s rock attitude and you get the picture .

13/12 19,00-22,30 THE FACTORY SMOKERS street revue

(start kl 20,00) Entre 120/100 ( Medlemmar)
OBS Endast kontanter i entren OBS

Cigarbox trash Blues with slight defections.

The Factory Smokers Street Revue is powered by a suitcase drum kit a double bass , cigarbox and various twenty dollar fleamarket guitars. The sound is trash-ass Blues with slight defections, copper piped big city noice.

”Skramlig blues med attityd och skit under naglarna ”

KOM I HÅG KARLSKOGA ROCK & BLUESFEST 7 MARS 2015

www.facebook.com/kgablues   www.kgablues.se  www.gamlapumphuset.se

Sofie Reed, Gamla Pumphuset 25/5

Sofie Reed , Colorado, USA
”Jag säger att jag är artist, men genren är nog roots/blues. Dock är jag kapabel att göra litet vad som helst. En del säger folkblues, en del säger americana. I USA och i England går jag under blues och de uppfattar det som blues. Det är lustigt med skillnaderna från det ena stället till detandra. Blues är inte bara musik, det är livet som speglas. Varför jag hamnat här beror på att jag är envis, ”stubborn as a Swede” vilket faktiskt är ett talessätt i USA. Jag är inte så avancerad på stränginstrument och jag spelar bara på gehör. Jag slänger dit vad jag tycker låter ok. Då blir det ju lätt improvisation och blues.”
Så säger Sofie om sig själv. Denna utvandrade Dalkulla som hittade bluesen i Minneapolis svarta kvarter.
Hennes musik är inte lätt att entydigt definiera utifrån en specifik genre. Den är en syntes av mycket inom olika typer av folkmusik, men med ett stort drag av blues. Hon är också något så unikt som ett kvinnligt enmansband med stampbox, dulcimer eller lapsteel samt munspel.

Missa inte denna unika spelning med en lika unik dam.
Följ länkar för mer läsning:

Entre 120/100 ( medlem) Endast kontanter i entren och vid förköp påGamla Pumphuset .
Rättigheter = 18 års åldersgräns.

Insläpp 17,00
Musiken startar 18,00
Utsläpp 20,30

Sofie Reed

Påskblues med Erics Bluesband ( EBB)

Eric Hanssons Bluesband eller EBB är ett band som från starten -99 har ändrat skepnad några gånger, men idag består det av tre maestros som klarar sig bra på egen hand fast i EBB´s skepnad skapar dom en rockig blues med inspiration från bla Cream, Jimi Hendrix, BB King, Stevie Ray Vaughan och Eric Clapton
Läs recension från Crescendo(Norrköping) 5 feb http://www.kultursidan.nu/?p=13811
Eric Hansson Gitarr/sång Har varit verksam med sitt Bluesband sedan 1999. Bandet har turnerat i Scandinavien och England Tyskland.
Bandet har mottagit fina recensioner på live spelningar och för sina skivor. Vidare har dom spelat/turnerat med artister som Alan Haynes, Mats Ronander, Clas Yngström, Jenny Bohman och många fler. Bandet har även agerat förband till Joe Bonamassa mfl
Surjo Benigh Bas/sång Spelar  med Ulf Lundell, Boppers, Jump 4 joy Kjell Gustavssons orkester och många fler. I skrivande stund turnerar Surjo med Marie Fredriksson.
Jonas Backman Är född och uppväxt i Vaasa(Finland) har många års erfarenhet som turnerande frilands musiker och har släppt skivor med sin egen Jazz kvartett.
Gamla Pumphuset
Insläpp 17,00
Start     18,00
Utsläpp 22,00
Entre 120/ medlemmar 100 kr endast kontanter i entren och vid förköp
Förköp göres på Gamla Pumphuset 0586-345 00
Rättigheter = 18 år
Kom i tid och ta in något gott att äta och dricka, Välkommen.

Lisa Lystam Family Band

Gamla Pumphuset 5/4 kl 19,00-22,30 ( start kl 20,00) Entre 120/100 ( Medlemmar) OBS  Endast kontanter i entren OBS              Förköp Gamla Pumphuset 0586-345 00

Fullständiga rättigheter ,Åldersgräns 18år.

Det händer nya saker med Lisa Lystam hela tiden.
Lisa har nu vunnit Janne Rosenkvist priset 2014 – Sveriges förnämsta bluespris.
Spelar in sin första riktiga CD med hela 6-manna bandet. Skivsläpp till våren.
Munspelaren Micke Fall numera världsmästare på instrumentet !

Lisa Lystam har på mycket kort tid överraskat blues och rootsvärlden. Inte bara för sensationen i sig, att en
ung svensk tjej från Mjölby uttrycker sig genom blues, utan helt enkelt för att hon gör det så förbaskat bra.
Med en varm, självsäker röst kryddad med ett uns heshet sveper hon med sig lyssnaren på en resa in i den blå musikens hjärta.
Repertoaren består av högklassiga egenskrivna låtar, blandade med örhängen från 30-talet och framåt.
Det lär inte dröja länge innan hon har tagit över drottningkronan i genren.

Lisa Lystam, 21 år ifrån Mjölby, är ett nytt ansikte på den svenska blues och roots-scenen men har redan gjort sig ett namn på olika ställen i Sverige. I världens äldsta bluesmagasin Jefferson blir Lisa omnämnd som det nya svenska stjärnskottet och hon har redan mottagit flera kulturstipendium och kritikerrosade recentioner.

Under det sista året har Lisa Lystam Family Band sakta men säkert blivit ett tajt, genuint och eftertraktat band. Bandet har redan hunnit spela på en hel del kända tillställningar och under sommaren 2014 kommer man kunna se dem på flera stora svenska bluesfestivaler och även utomlands.

Sommaren 2013 släppte Lisas TRIO sin första EP som snabbt blev populär och våren 2014 kommer Lisa Lystam Family Bands debutskiva.

Lisa Lystam är en utmärkt sångerska med ett brett register och en scenisk auktoritet. Som vokalist står hon i centrum men det är gruppens samlade insats som verkligen imponerar. – Svenska Dagbladet

”Det är inte alla gånger man hoppar ur skorna, men när jag såg Lisa första gången, var det nära” - Jefferson Blues Magasin

Jefferson: http://www.jeffersonbluesmag.com/articles/nordisk-blues/455-lystam-lisa-175-1-2013