Karlskoga Brukshundklubb

kmlydnad

Välkommen till KM i Lydnad!!

Lydnad, klass 1 – elit

Anmälan görs på uppsatt lista i klubbstugan, via mail till jonssonisabella@hotmail.com eller genom att fylla i formuläret här

Sista anmälnings dag 7/6 då listan nedtages.
(Efteranmälan är ej tillåtet)

Samlingstid kl 10:00 i klubbstugan
Anmälnings avgift 20:-
betalas vid tävlingstillfället.

Obligatoriskt att uppvisa medlemskort och vaccination på tävlingsdagen.

Välkomna!

Tävlingssektorn.

MH_Overall

OBS MH idag

Idag Lördag 21/5 vill vi uppmärksamma på att det kommer pågå MH ute på klubben!  Det kommer förekomma skott  till och från under dagen.  Då nya banan ligger i skogsområdet precis vid parkeringen ombedes ni att visa hänsyn för att inte störa pågående MH.

VM-GULD till Petra Hermansson med Lo

Nu är resultaten klara från draghundstävlingarna nere på VM för Belgiska vallhundar. Vår Petra Hermansson med Lo tog GULD!!! Jättebra jobbat och vi är så stolta över er!

received_10153840740389335

1 maj Petra fix IMG_0846

Petra Hermansson till VM

Nu håller vi ALLA tummar och tår för våran ungdomsmedlem Petra Hermansson som är i Frankrike för att tävla Belgar-VM i drag med sin Malinois Lo på onsdag och torsdag!

Här nedan kan ni läsa en artikel inför deras resa

vmpetra

Valborgskul för de unga

Under gårdagens valborgsfirande på klubben arrangerade Ungdomssektorn lekar och aktiviteter för de unga.  Här kommer lite bilder.  Foto: Marita Norgren

FOTOGRAFERING

med respektive hund/hundar(!), kommer att ske vid två tillfällen, förhoppningsvis försöker berörda prioritera tillfälle 1.  Fler fototillfällen än dessa kommer inte att erbjudas(!).  Vid ösregn ställer vi dock in tills vidare…

Lördag den 7 maj kl. 14.00
Lördag den 21 maj kl. 14.00
 (OBS! Vid detta tillfälle kan skott förekomma då MH beskrivning pågår i intilliggande skogsparti.)

Kallade är:

• Samtliga numera aktiva tävlingsekipage i alla olika sammanhang

Och utöver dessa även:

• Årets Hund (allround) 2015 – Annelie Gustavsson/Mika, Gittan Åsbom/Gangzter
  • Årets Brukshund 2015 – Annelie Gustavsson/Mika, Annelie Gustavsson/Ella, Gittan Åsbom/Gangzter
  • Årets Lydnadshud 2015 – Staffan Herou/Krutov
  • Årets Agilityhund 2015 – Gunilla Jonsson/Dribbla
  • Årets Rallylydnadshund 2015 – Gunilla Jonsson/Dribbla, Gunilla Jonsson/Vincent, Margareta Svensson/Shiva

Samtliga nu aktuella instruktörer ombeds att skicka information om sig själv samt bild (med hund) till Bettan PR/info faelt@outlook.com   för publicering på hemsida. Om man saknar bild kan även den tas vid ovanstående två tillfällen.

utvaldbild3

Föreläsning Lördag den 28/5

Draghundssektorn bjuder in till inspirerande föreläsning om fysträning, omvårdnad och hållbarhet för hund och förare. Talare är ingen annan än Marie Söderström från Dynamic Rehab!

Marie har tävlat i långdistanslöpning i många år med en internationell karriär och flera SM EM och VM. Hon är Lic. Personlig tränare för människa och hund och har samarbete med många ekipage inom hundvärlden från nybörjare till elit. Hon arbetar idag med rehabilitering och friskvård och har gett ut böckerna ”Hundmassage & Stretching”, ”Fysträning för Hund” och ”Rehabilitering för hund” tillsammans med Anna Holmgren (Stefan Rosen var med och skrev boken Fysträning för Hund och även medförfattare i boken Rehabilitering för Hund)

Kostnad 250 kr och då ingår fika.
Plats: Karlskoga Brukshundsklubb
Tid: 9:30-11:30
Anmälan samt frågor och funderingar till drag@karlskogabhk.se

kmbruks

Välkomna till KM i bruksklass

Spår och sök (appell – elit)

Sista anmälnings dag 12/5 då listan nedtages.
(Efteranmälan är ej tillåtet)

Samlingstid kl 09:00 i klubbstugan
Anmälnings avgift 20:-
betalas vid tävlingstillfället.

Obligatoriskt att uppvisa medlemskort och vaccination på tävlingsdagen.

Välkomna!

Tävlingssektorn.

Tandvård förlänger hundens liv

Ingrid Wennerlund, Sellvens Smådjursklinik i Fjugesta, är veterinär med specialkompetens på hundars tänder. Igårkväll delade hon med sig av sitt kunnande till ett 25-tal intresserade hundägare på Karlskoga Brukshundsklubb.

För alla har faktiskt inte vetskap om hur oerhört viktigt det är att sköta sina hundars tänder. Det som börjar med tandsten, kan så småningom leda till inflammationer och infektioner som kan gå till både lever, njurar, lungor, hjärta osv… Om man inte gör något åt saken förstås, vilket Ingrid menar borde vara en självklarhet för den som bryr sig om sin hund och vill att den ska slippa lida av fruktansvärda smärtor . Hennes tips till åhörarna på brukshundklubben lyder:
– Tandborstning, tandborstning och tandborstning åter igen! Kombinerat med tandstensfoder, ben, klorhexidin och PTR (professionell tandrengöring hos veterinär).
Duktiga borderterriern Vittra fick visa hur man uppför sig vid tandborstningsmiley1

Tandsjukdomen Parodontit är mycket vanlig bland avlade rashundar! Orsaken till att vildhundar, vargar, rävar osv inte är drabbade beror på människans framavlande av sk rashundar, vissa raser är mer drabbade andra, berättar Ingrid, ex collieraser och dvärgschnauzer .

text & bild: PR/Info ElisaBeth Bettan Fält.

Fotnot: Anmärkningsvärt är att bland 25-talet som bevistade föreläsningen så fanns endast EN man! Kan det möjligen bero på att män redan kan allt om hur man sköter sin hunds tänder?smiley2

bild

valborg

Kom och fira in våren med oss!

Lördagen den 30 april är det dags för valborgsmässofirande på klubben för stora som små! Kom du också och fira in våren med oss!

Ungdomssektorn arrangerar lekar och aktiviteter för barnen med start 16:30. Det är aktiviteter utan hund som gäller och alla som vill får vara med på sina villkor och det är helt gratis.  Föranmälan senast 27 april till bhkungdom@hotmail.com så att de kan planera upplägget.

Vid 18:00 är det sedan dags för mingel och lotterier. Grillen kommer vara tänd och det kommer att finnas korv med bröd  samt hamburgare till försäljning.  Den stora brasan tänder vi vid 19:00 och ett trationellt valborgstal hålls av ordförande Lennarth Sanfridsson. Klubben bjuder då på kaffe och vårbakelse.

Tidsschema för kvällen
16:30 Barnaktiviteter
18:00 Mingel och grill
19:00 Stora brasan tänds, Tal och fika

Hjärtligt välkomna!!

Ängla visar övertygande att det här utan tvekan är rätt burk ☺ ...

Nosework på brukshundsklubben

I helgen testades nya amerikanska hundsporten Nose Work på klubben. Kul o spännande o nytt och massor att lära, bla rena kemilektionen som hölls av duktiga Nose Work instruktören Beatrice Bergqvist. Förhoppningsvis en ny framtida sektor.

Foto: ElisaBeth Bettan Fält, PR/Info (bilderna tagna med mobil).

vinnarna

Appelltävling i Spår

Då var årets första officiella tävling till ända. Vi hade tur med vädret och fick njuta av dagen i strålande vårsol. Totalt fyra ekipage kom till start och det blev en relativt snabb men trevlig tävling.  Vill tacka alla tävlanden som ville komma hit och tävla hos oss, alltid roligt att se duktiga hundar och förare ute på planen!  Vi vill även tacka alla fantastiska funktionärer som jobbade på under dagen!

Stort GRATTIS till uppflytten för vinnare Lena Person med sin Bärra!

Placering Förare Hund Klubb Resultat Ras
1. Lena Persson Heratorpets Bärra Örebro BK 260.25p Uppflyttad Tysk schäferhund
2. Sten Backström Twigg´s And Tonic Fagersta BK 178p Ej godkänd Labrador retriever
3. Ingrid Roos Enchanter´s Elvans Élita´tös Örebro BK 158p Ej godkänd Boxer
4. Carina Bäckemalm Spårmarkens Lyx Askersunds BK 128.5p Ej godkänd Tysk schäferhund

Dagen i bilder……….

Här kan ni se bilder från dagens tävling.

mh

MH 2016

Nu är datumen för årets MH (Mentalbeskrivningar) klara! Det blir de första på våran fina nybyggda bana :-) Det blir ett tillfälle redan nu den 21 maj och därefter ett till tillfälle den 22 oktober. Anmälan sker via SBK tävling, läs mer under fliken Mentalitet

Varmt välkomna med er anmälan!