Jennifers berättelse

En resa för (kultur)livet – ”Bumsters tobab”

Februari 2014 kommer vara en tid som jag sent ska glömma. Äntligen ska vi i hamn med det projekt som vi har jobbat så hårt för – ett teaterprojekt mellan Sverige och Gambia.

Redan 1 år tidigare, februari 2013, var vi nere och spelade barnteater som ett roligt försök att bryta ny mark. Då kom vi i kontakt med en lokal teatergrupp och tankar uppstod om att samarbeta. Sakta men säkert föddes en pjäs fram om situationen som tidningarna så gärna kallar för ”kärleksturism”, nämligen mötet mellan en (äldre) europeisk kvinna och en (yngre) gambisk man. 6 skådespelare ska medverka, 3 från Sverige, 3 från Gambia och dessutom lokala dansare och musiker. Redan på planeringsstadiet är projektet mycket spännande! Kommunikationen med teatergruppen nere i Gambia har skett via Facebook, e-post och Skype. Manusändringar har skickats fram och tillbaka. Rapporter om våra repetitioner och om hur vi står och går skickas. Den ständiga frågan ”har vi tänkt på allt?” hänger tungt över oss.

I månader repeterar vi, förbereder allt och äntligen är det klart inför avfärd. Nu väntar en veckas intensiva dagar för att sätta ihop allt, ordna med scener och möta en publik. Nu finns det ingen återvändo. Taggade till tusen står vi äntligen på Gambisk mark, 3 svenskar med olika bakgrund och relation till Gambia har landat. Vi har en van Gambiaresenär, en som är gift med en gambisk man och en som aldrig besökt landet (men som älskade det från första stund).

Vilka kulturkrockar vi har fick vara med om! Redan dag 2 står det klart för oss att våra skådespelarvänner använder sig friskt av GMT. Repetitioner blir försenade och ibland även inställda. Det är ett hårt slag för oss svenskar som är så noga med tiden att det till och med skämtas om det.

Men med mycket möda (och lite besvär) är det äntligen dags! Efter att ha gjort en liten smygpremiär på Bottrop Senior Secondary School i Brikama väntar den stora premiären på Ebunjan theatre i Kanifing. Men tänk om det inte kommer någon publik? Har vi verkligen fått ut tillräckligt med reklam för det här? Vi börjar snabbt räkna. Lokalen tar över 300 personer, vi vet att kanske 50 personer kommer. Tänk om det blir tomt?

Vår oro visar sig tack och lov inte vara befogad. Alla har kommit dit. Våra vänner, familjer, turister, lärare från Karlskoga, människor från FIOHTG och gambiagruppen. Till och med ”våra” frukttanter har ordnat med buss och kommer mangrant i finaste kläderna. Gambisk TV är där och ska sända live. När de flesta människorna har tagit plats i salongen tänds ljuset på scenen. Koran spelar och dansarna börjar.

SHOWTIME!