Socialt företagande

Föreningen Funkis är ett arbetsintegrerande socialt företag där all vinst återinvesteras i verksamheten.

Under sommaren driver vi bland annat ett café vid Sandviksbadet där vi kan möta behovet av platser för feriepraktikanter.

Vårt syfte är att ge människor långt från arbetsmarknaden en meningsfull sysselsättning. För att uppnå det målet driver vi flera olika typer av verksamheter för att kunna ha en plats för alla.

Vi har restauranger, caféer, daglig verksamhet, loppis och en städenhet som riktar sig både till privatpersoner och företag samt en och annan verksamhet till. Därtill lånar vi även ut personal till företag där vi står för arbetshandledningen.

Utmaningen med att driva arbetsintegrerande sociala företag är att balansera företagsdelen med den sociala delen då dessa i många fall kan vara två raka motsatser.

Att driva företag i sig är inte lätt och då vi har flera olika typer av verksamheter blir det många bollar att ha i luften samtidigt. Den sociala delen är dock den som tar mest tid och energi. De som kommer till oss kommer ofta från en lång tids arbetslöshet, sjukskrivning, flykt eller socialbidragsberoende. Det innebär saker som att stresströskeln kan vara väldigt låg, arbetslivserfarenheten med rutiner saknas, bristande språkkunskaper i svenska eller att möjligheten till fysisk rörelse är begränsad på grund av t ex kronisk smärta.

På ett eller annat sätt vill vi att de som kommer till oss får vingar.

Vi gör allt för att arbeta runt dessa hinder och att de som kommer till oss trots detta ska kunna få en meningsfull sysselsättning, kunna utföra ett arbete och vara delaktiga i något viktigt!

En jättestor utmaning för oss är att de som kommer till oss bara stannar en viss tid då saker som bidrag och korttidsanställningar tar slut. Det innebär att vi ständigt förlorar personal vi tränat upp och det tar tid för människor som kommer från ovanstående nämnda situationer och tillstånd att komma upp till en självgående nivå. Samtidigt har vi åtaganden mot kunder med krav på kvalité.

Vissa trivs i restaurangens hektiska miljö. Andra har behov av lugn och ro.

Det är som sagt inte en lätt sak att balansera!

Du som är kund eller som stödjer oss på annat vis hjälper oss att vara en viktig del i samhällets välmående!

Om du har några frågor om vår verksamhet, tveka inte utan skriv ett mail till kontakt@foreningenfunkis.se så svarar vi så fort vi kan!